Awards voor bèta/technische rolmodellen

20 januari 2015

Vlnr.: Laura Smit-Rigter, Mirna Bodde en Elvira van der Ven

Op maandag 19 januari 2015 heeft VHTO de Spiegelbeeld Awards uitgereikt. Mirna Bodde, Laura Smit-Rigter en Elvira van der Ven ontvingen de prijzen tijdens de Rolmodellen Summit ‘thnX’ in Hilversum. VHTO reikt de awards uit aan vrouwelijke bèta/technische professionals die zich veelvuldig en vol enthousiasme inzetten tijdens voorlichtingsactiviteiten om meer meisjes te interesseren voor een toekomst in bèta, techniek en ICT.

Tijdens deze Summit in Beeld en Geluid reikte hoofdredacteur Irene de Bel van maandblad Opzij de eerste award (mbo-niveau) uit aan Mirna Bodde, civiel technisch ontwerper bij de Provincie Gelderland. Zij werd geprezen voor haar interactieve en aansprekende gastlessen aan leerlingen. ‘Voorlichting geven aan meisjes over bèta/techniek hoort er gewoon bij. Zelf hoorde ik vroeger dat techniek niks voor meisjes is, dat is dus onzin!’

De Spiegelbeeld Award 2015 ho-niveau ging naar Laura Smit-Rigter. Zij volgde de opleiding Biomedische Wetenschappen en werkt als projectcoördinator Gezonde Hersenen bij de Hersenstichting Nederland. Zij ontving de prijs vanwege de grote variëteit aan voorlichtingsactiviteiten die zij voor VHTO uitvoert. Tot slot ontving Elvira van der Ven de Spiegelbeeld Award 2015 in de categorie ICT. Met aansprekende voorbeelden uit de zorg, techniek en robotica laat zij de meisjes de maatschappelijke kant van ICT zien: een eyeopener voor meisjes die vaak niet weten dat deze combinatie ook mogelijk is. Elvira studeerde Technische Informatica en is nu zelf docent Technische Informatica aan de Hogeschool Rotterdam.

Vrouwelijke professionals spelen een belangrijke rol bij de toegenomen keuze van meisjes voor bèta, techniek en ICT. VHTO organiseert samen met duizenden vrouwelijke professionals activiteiten voor meisjes, ouders en docenten om stereotypen te doorbreken en de brede toekomstmogelijkheden in bèta, techniek en ICT te laten zien. De persoonlijke verhalen van de rolmodellen zijn positieve eyeopeners.

In het primair onderwijs en voortgezet onderwijs heeft VHTO met voorlichtingsactiviteiten in 2014 alleen al 55.201 leerlingen bereikt. En met effect: Deze economische zelfstandige vrouwen zijn goede voorbeelden (rolmodellen) voor de nieuwe generatie meisjes die in toenemende mate kiest voor een technische en exacte onderwijsrichting, zoals de Emancipatiemonitor 2014 laat zien.