Meisjes van zes vinden zichzelf minder briljant dan jongens

07 februari 2017

Genialiteit en vindingrijkheid wordt vaak sterker met mannen geassocieerd dan met vrouwen. Hoewel het uit eerdere onderzoeken bekend was dat volwassenen deze stereotiepe beelden hebben, is nog niet veel bekend over de mate waarin dit bij jonge kinderen al het geval is. Recent onderzoek, uitgevoerd door een onderzoeksteam van Princeton University, New York University en de University of Illinois, laat zien dat bij zesjarige kinderen ook al sprake is van stereotiepe associaties ten aanzien van genialiteit. Het onderzoek, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science, werd gehouden onder 400 Amerikaanse kinderen die op vijfjarige leeftijd zeiden hun eigen sekse 'briljant' te vinden. Een jaar later werden dezelfde kinderen weer getest, maar dit keer zouden er verschillen tussen de verschillende seksen zijn geconstateerd. Meisjes van zes geloofden in de nameting minder vaak dan jongens dat kinderen van hun eigen geslacht “heel, heel slim” zijn. Zesjarige meisjes begonnen dan ook activiteiten te vermijden waarvan werd gezegd dat ze voor “heel, heel slimme kinderen” zijn.

Eén van de onderzoekers, Professor Andrei Cimpian, vertelde in een interview met de BBC dat de uitslag van het onderzoek bewijst dat jonge kinderen al vroeg worden blootgesteld aan het heersende idee dat een genie vaker een man is dan een vrouw. Cimpian vermoedt dat kinderen al op vroege leeftijd onder invloed van stereotypen in de samenleving hun pad kiezen. "Wanneer je vijf, zes of zeven bent, denk je niet na over je carrière, maar je maakt al wel beslissingen over welke vakken je op school volgt en voor welke buitenschoolse activiteiten je kiest. Zelfs als een verschil heel klein begint, kan het al snel uitgroeien tot iets groots", aldus de professor.

Mede-onderzoeker Dr. Lin Bian adviseert ouders en leraren om de nadruk te leggen op het belang van hard werken. Ze vertelt de BBC: "Het is bewezen dat iedereen er voordelen van geniet als je gelooft dat hard werken dé stap is om succesvol te worden." Uit het onderzoek zou blijken dat meisjes erg gevoelig waren voor de boodschappen die gingen over ‘hard werken’ en dat ze daardoor net zo geïnteresseerd waren om het spel te spelen als de jongens. "Daarom is het erg belangrijk om bij jonge meisjes de nadruk te leggen op het feit dat hard werken leidt tot succes", aldus Bian.

Meer informatie: