Girls' Day voor dochters van medewerkers Alliander

Alliander was trotse partner van de Kick-off van Girls’ Day 2021. Joëlle Coenen, Programmamanager Kiezen voor Techniek was vanuit Alliander betrokken bij de organisatie.
 

  • Hoe vond je het om met Alliander partner te zijn van de Kick-off van Girls’ Day?
    Samen hebben we meiden laten zien dat je via techniek een grote bijdrage kunt leveren aan de wereld zoals het tegengaan van klimaatverandering. We hebben de best ingewikkelde en vaak onbekende wereld van energie en de bijbehorende transitie concreet gemaakt. Hierbij hebben we dan ook bewust gekeken naar wat veel meiden drijft en daar het programma op aangepast zoals de escape room waarbij ze op een speelse manier kennis konden maken met het werk van netwerkbedrijven. Dat is nog eens laagdrempelig! Door onze intensieve samenwerking hebben we in een keer heel veel meiden bereikt. En dat in een nieuwe online vorm. Daar zijn we trots op!
     
  • Hoe hebben jullie bij Alliander vrouwen betrokken bij de organisatie van Girls’ Day?
    In- en extern hebben we veel gecommuniceerd over de voor ons extra speciale Girls'Day editie dit jaar. Daarnaast waren een aantal vrouwen in de techniek betrokken bij de organisatie van ons eigen bedrijfsbezoek en de editie voor de dochters van. Zij zijn de voorbeelden voor jonge meiden en door te laten zien wat zij doen hopen we veel jonge meiden te inspireren en interesseren om ook voor techniek te kiezen. Tot slot hebben we vrouwen in de techniek via een korte workshop bij elkaar gebracht om met elkaar in gesprek te gaan over het zijn en worden van een rolmodel.
     
  • Jullie hebben ook een Girls’ Day gedaan voor de dochters van medewerkers, hoe was dat?
    De meiden waren na afloop niet weg te slaan en staan te popelen om volgend jaar een bezoek te mogen brengen aan een van onze locaties. Dat zegt genoeg denk ik. Hoe gaaf dat je een kijkje kunt nemen in het bedrijf waar een van je ouders werkt én techniek kunt beleven. Zo zien ze dat techniek ook wat voor hen kan zijn. Niet alleen de dochters konden naast wat ze al van hun ouders weten op een andere manier kennis maken met techniek, maar ook hun ouders raken opnieuw betrokken bij het thema kiezen voor techniek.