Girls' Day 2022

Girls’ Day 2022: meer dan 6000 meisjes bezoeken zo'n 200 bedrijven

Bijna 6500 meisjes tussen de 10 en 15 jaar deden op 7 april 2022 mee aan Girls' Day. Na een online kick-off met het thema 'Power up!' gingen de meisjes op bezoek bij bedrijven in bèta, techniek en IT. De meisjes maakten zo laagdrempelig kennis met de bedrijven, ze ontmoetten vrouwelijke werknemers en leerden wat bedrijven in deze sectoren allemaal te bieden hebben.

Whitepaper 'Behoud vrouwen in bèta, techniek en IT'

Vrouwen verlaten te vaak en onnodig de techsector, daarvoor vroegen we ook aandacht tijdens Girls' Day 2022. 

Bedrijven kunnen verschillende zaken doen om te zorgen dat vrouwen zich binnen het bedrijf op hun plek voelen: haal posters met blote vrouwen van de muur, beoordeel vrouwen en mannen aan de hand van dezelfde criteria, zorg dat vrouwen toegang hebben tot de informele netwerken binnen het bedrijf, zet een mentorprogramma of vrouwennetwerk op en nodig vrouwen actief uit om te solliciteren en zorg voor flexibelere werktijden voor zowel mannen als vrouwen.

In het whitepaper 'Vrouwen in bèta, techniek en IT, hoe behoud je ze als organisatie?' zet VHTO de oorzaken op een rij waarom vrouwen bedrijven in bèta, techniek en IT verlaten en geeft concrete acties die bedrijven kunnen nemen om vrouwen te behouden.

Kick-off Girls' Day 2022: Power up!

Voor het eerst was Girls' Day een hybride evenement dat werd gestart met een online kick-off. Het thema van deze kick-off was 'Power up!' over de energietransitie. De kick-off werd energized by netbeheerder TenneT. 

Tijdens een TV-show van een half uur leerden de meisjes over energie en elektriciteit. Ze maakten kennis met vrouwelijke technische professionals die werken aan de energietransitie. Daarnaast sprak minister Micky Adriaansens de meisjes toe in een videoboodschap. De meisjes kregen zo een beeld van de wereld achter het stopcontact. 

Naast de energiequiz konden de meisjes ook deelnemen aan een letterquiz. Daarbij moesten ze letters zoeken die verstopt waren bij de vragen. Het woord Stroomuitval werd door veel meisjes gevonden en ingestuurd. We hebben geloot en de klas B2e van het Schoonhovens College heeft de oortjes gewonnen. Gefeliciteerd!

Bedrijfsbezoeken: van radiatorchallenge tot mini-molen op zonne-energie

Na de online kick-off was het tijd voor de online bedrijfsbezoeken. De meisjes gingen op bezoek bij meer dan 200 bedrijven door heel Nederland. Ze maakten kennis met rolmodellen, kregen een rondleiding en gingen aan de slag. Zo deden de meisjes bij Kuijpers in De Meern een radiatorchallange, konden ze een eigen minimolen op zonne-energie bouwen of een een dimmer met driver en verlichting maken en bij NXP in Nijmegen kregen ze een mini-workshop ‘Data Detective’ waar ze met behulp van Power BI data gingen visualiseren.

Klik hier voor een kort verslag van de bedrijfsbezoeken