banner

Voor het project Meer meisjes in MBO Techniek zijn de afgelopen jaren verschillende tools ontwikkeld, publicaties verschenen en presentaties gegeven.

Het gaat om inzichten en kennis over de volgende onderwerpen:

Terugblikken (kennis)conferenties en bijeenkomsten

  • Terugkoppeling Roadshows Meer meisjes in mbo Techniek (2021/2022)
    De afsluitende kennisconferentie is door Covid-19 vervangen door vier regionale roadshows die online hebben plaatsgevonden. De roadshows stonden in het teken van kennisuitwisseling en tips over genderdiversiteit bij technische mbo-opleidingen.
  • Terugkoppeling kennisconferentie (2020)
    We maken de balans op van drie jaar samenwerken aan gelijke kansen op het mbo. Waar staan we nu en hoe gaan we verder? Waar lopen vrouwelijke studenten tegenaan in de opleiding en bij stagebedrijven? Wat kun je als docent, studiebegeleider, bestuurder of stagebegeleider doen om te zorgen dat iedereen zich welkom voelt? En hoe maken we samen de volgende stap?

Feiten en cijfers

  • Kennisbasis mbo
    In de publicatie ‘Kennisbasis mbo’ is de kennis over meisjes en techniek gebundeld over de ondervertegenwoordiging van vrouwelijke studenten in techniek en ICT in het middelbaar beroepsonderwijs. In deze ‘Kennisbasis mbo’ worden kennis en inzichten gekoppeld aan acties en praktische tools.
    Download hier de pdf met doorlinks.
  • Presentatie over De lekkende bèta/technische pijpleiding door Annemarie van Langen
  • Presentatie Lessons learned door Sijmen van der Zee

Werving- en communicatie

  • Tool Communiceren over techniek en ICT
    Inclusieve communicatie kan bijdragen aan het bereiken van een meer divers publiek. In het bijzonder kan het helpen bij het aantrekken van meer meisjes voor techniek- en ICT-opleidingen. VHTO heeft de tool ‘Communiceren over techniek en ICT’ als hulpmiddel voor communicatieprofessionals van mbo-scholen ontwikkeld. Deze is gebaseerd op het uitgangspunt van inclusieve communicatie.
  • Checklist open dag mbo techniek en ict
    Nog steeds is het niet vanzelfsprekend dat de meisjes die een open dag bezoeken zich gaan oriënteren bij de techniek- en ict-opleidingen. Deze checklist bevat aandachtspunten die ertoe kunnen leiden dat steeds meer meisjes op de open dagen van de afdelingen Techniek en ICT gaan bezoeken.
  • Presentatie Workshop framing: De taal van techniek. Hoe je meisjes met taal verleidt tot techniek door Jolijn Mes
    Eén van de meest krachtige en onzichtbare beïnvloeders is taal. Door de kracht van taal tussen de regels door in te zetten, kun je je overtuigingskracht enorm vergroten zonder dat je meer hoeft te beargumenteren. In deze workshop krijg je concrete tips en tricks hoe je jongeren enthousiast krijgt voor een toekomst in de techniek.
  • Presentatie marketing en communicatie door Lia Bleijenberg
    De handout van de presentatie gegeven door Lia Bleijenberg tijdens de bijeenkomst van het ambassadeursnetwerk op 1 februari 2018.
  • Presentatie over Miss IT door Sjoerd Veltman van ROC van Amsterdam
    Miss IT is een project om meer vrouwelijke IT studenten aan te trekken. Meer informatie over MissIT staat hier
  • Speciale uitnodiging door Aventus
    Aventus nodigt alle meiden die een techniekopleiding doen uit voor een gezellige, informele lunch. Om te weten wat er speelt. Het begin van een meiden-netwerk?
  • Wervingstekst van Alfa-college
    Succes zit soms in een ogenschijnlijk klein detail. Het Alfa-college veranderde de wervingstekst voor docenten techniek en ging op zoek naar mensen met een technische achtergrond en coachingsvaardigheden. Voor de drie vrouwelijke docenten die nu kersvers zijn aangesteld bij het Alfa-college maakte die woordkeuze precies het verschil. Marion Arends, regiodirecteur Groningen Alfa-college: “Wij hebben net als alle andere roc’s een probleem net het aantrekken van vrouwelijke techniekdocenten. In samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen hebben we vier nieuwe opleidingen ontwikkeld, de bedoeling is dat de studenten meer in de praktijk leren en daarin begeleid worden. Daarom zochten we geen docent maar een coach. We kregen meer sollicitatiebrieven dan ooit, en ook nog eens vrouwen allemaal opgeleid in de techniek die nu een overstap maken en willen onderwijzen. We gaan nu met deze vrouwen kijken hoe we meer meisjes kunnen aantrekken en ze gaan zich zeker inzetten op open dagen. Op die manier kunnen we misschien het succes nog verder uitbreiden.”

Genderinclusieve leeromgeving

  • Praktijkwijzer Beter Behouden
    In de praktijkwijzer Beter Behouden zijn praktische tips en tools voor docenten en studieloopbaanbegeleiders te vinden hoe studentes voor mbo Techniek en ICT te behouden.
  • Presentatie genderinclusief lesgeven
  • ‘Hier ben ik op mijn plek’
    VHTO heeft een verkennende studie gedaan onder 120 succesvolle mbo-studentes die een techniek- of ICT-opleiding volgen. Gekeken is naar factoren en motieven die een rol spelen bij de roldoorbrekende beroepskeuze van deze vrouwen. In de publicatie leest u de uitkomsten en een groot aantal aanbevelingen aan mbo-scholen om de diversiteit in techniek en ICT te bevorderen.
    Download hier de PDF van de publicatie
    Download hier de presentatie over het onderzoek

(Vrouwen)netwerken en mentoring

  • Tool Alumninetwerk mbo vakvrouwen
    Deze tool biedt handvatten aan bèta-technische mbo-opleidingen om een alumninetwerk van vakvrouwen in de techniek en ICT op te zetten en om hun ervaring in te zetten in voorlichting- en onderwijsactiviteiten. Alumni zijn oud-studenten die werken of doorstuderen in de techniek en ICT.