Expert views onderzoekers Gender & STEM Netwerk

Helen Watt

Voor veel meisjes past STEM al vroeg niet (meer) bij het beeld dat zij van zichzelf hebben in de toekomst.

Oops, an error occurred! Code: 20220522054858dad0ddc8

David Miller

Het doorbreken van genderstereotiepe associaties met STEM is in Nederland cruciaal bij het vergroten van de participatie van meisjes en vrouwen in STEM.

Oops, an error occurred! Code: 20220522054858e75d90d7

Jane Margolis

STEM-opleidingen worden aantrekkelijker voor meisjes (en jongens) als de bijdrage van STEM aan maatschappelijke doelen en innovaties zichtbaar is.

Oops, an error occurred! Code: 202205220548582c11026b

Lara Perez-Felkner

Een realistische inschatting van eigen capaciteiten (‘perceived ability’) vergroot de kans dat meisjes voor STEM kiezen.

Oops, an error occurred! Code: 20220522054858ab7a22c8

Maria Vetleseter Bøe

Rolmodellen spelen voor meisjes een cruciale rol bij de keuze voor STEM.

Oops, an error occurred! Code: 20220522054858556dfe80

Lydia Krabbendam

Cultuur en ‘mindset’ beïnvloeden de mate waarin meisjes voor een STEM opleiding kiezen; ‘mindset’ ligt niet vast, maar is veranderbaar.

Oops, an error occurred! Code: 2022052205485844a17a8a

Nadya Fouad

Om meer vrouwen in STEM te behouden is een genderinclusieve werkomgeving nodig.

Oops, an error occurred! Code: 2022052205485831d28d90