Expert views onderzoekers Gender & STEM Netwerk
Helen Watt
Voor veel meisjes past STEM al vroeg niet (meer) bij het beeld dat zij van zichzelf hebben in de toekomst.
David Miller
Het doorbreken van genderstereotiepe associaties met STEM is in Nederland cruciaal bij het vergroten van de participatie van meisjes en vrouwen in STEM.
Jane Margolis
STEM-opleidingen worden aantrekkelijker voor meisjes (en jongens) als de bijdrage van STEM aan maatschappelijke doelen en innovaties zichtbaar is.
Lara Perez-Felkner
Een realistische inschatting van eigen capaciteiten (‘perceived ability’) vergroot de kans dat meisjes voor STEM kiezen.
Maria Vetleseter Bøe
Rolmodellen spelen voor meisjes een cruciale rol bij de keuze voor STEM.
Lydia Krabbendam
Cultuur en ‘mindset’ beïnvloeden de mate waarin meisjes voor een STEM opleiding kiezen; ‘mindset’ ligt niet vast, maar is veranderbaar.
Nadya Fouad
Om meer vrouwen in STEM te behouden is een genderinclusieve werkomgeving nodig.