Expert views onderzoekers Gender & STEM Netwerk

Helen Watt

Voor veel meisjes past STEM al vroeg niet (meer) bij het beeld dat zij van zichzelf hebben in de toekomst.

Oops, an error occurred! Code: 20211019064531523c8588

David Miller

Het doorbreken van genderstereotiepe associaties met STEM is in Nederland cruciaal bij het vergroten van de participatie van meisjes en vrouwen in STEM.

Oops, an error occurred! Code: 2021101906453193f5b6bf

Jane Margolis

STEM-opleidingen worden aantrekkelijker voor meisjes (en jongens) als de bijdrage van STEM aan maatschappelijke doelen en innovaties zichtbaar is.

Oops, an error occurred! Code: 20211019064531133b899e

Lara Perez-Felkner

Een realistische inschatting van eigen capaciteiten (‘perceived ability’) vergroot de kans dat meisjes voor STEM kiezen.

Oops, an error occurred! Code: 20211019064531390e919c

Maria Vetleseter Bøe

Rolmodellen spelen voor meisjes een cruciale rol bij de keuze voor STEM.

Oops, an error occurred! Code: 20211019064531d04e9abf

Lydia Krabbendam

Cultuur en ‘mindset’ beïnvloeden de mate waarin meisjes voor een STEM opleiding kiezen; ‘mindset’ ligt niet vast, maar is veranderbaar.

Oops, an error occurred! Code: 20211019064531f57ed4d6

Nadya Fouad

Om meer vrouwen in STEM te behouden is een genderinclusieve werkomgeving nodig.

Oops, an error occurred! Code: 20211019064531cbec66d1