Goed voorbeeld: Bit Academy wil geen geschiedenisles geven

25 mei 2022

Bit Academy wil meer vrouwen trekken naar de opleiding voor software development. Daarom is de opleider hard op zoek naar vrouwelijke coaches die de studenten willen begeleiden. Hoewel studenten een volledig mbo-4 diploma krijgen na afronding, lijkt het opleidingstraject niet op een gemiddelde mbo-opleiding tot software developer.

De Bit Academy is vier jaar geleden opgericht en ontzettend hard gegroeid. Waar de opleiding startte met 15 studenten in Amsterdam, volgen inmiddels meer dan 200 studenten de opleiding verdeeld over verschillende steden. Studenten kunnen kiezen uit drie afstudeerrichtingen: tot full stack web developer, tot front end developer en tot data engineer. De wens is om het aantal richtingen op termijn te vergroten. De eerste afstudeerders van Bit Academy stroomden vorig jaar de arbeidsmarkt op.

Dat zijn voornamelijk mannen, vertelt Nadine Lenten, lid van de directie. “Hoewel het aantal vrouwelijke studenten groeiende is, zijn dat er nog veel te weinig.” De opleider zou daarom meer vrouwelijke coaches (zo noemt Bit Academy hun docenten) voor de groep zetten. “Niet alleen omdat zij een belangrijke voorbeeldfunctie zijn voor de studenten, maar ook omdat het belangrijk is voor de diversiteit van het team van Bit Academy. We hebben wel vrouwelijke coaches in dienst, maar die geven vooral de generieke vakken zoals Nederlands, Engels of Burgerschap. Onze rekencoach is ook data-engineer, maar vrouwelijke coaches die software developer zijn hebben we nog niet”

Geen geschiedenisles

De opleider zoekt daarom naar vrouwelijke IT coaches, die de studenten inhoudelijk kunnen begeleiden. Omdat de Bit Academy het belangrijk vindt dat studenten altijd de allernieuwste technieken leren, is het belangrijk dat de coaches ervaring hebben met programmeren en hier (bijna) dagelijks mee bezig zijn, zegt Lenten. “Wat je vaak ziet in het onderwijs is dat docenten zelf niet meer bezig zijn met de techniek, waardoor ze hun verouderde kennis overdragen aan de studenten. Wij willen voorkomen dat wij geschiedenisles geven en ervoor zorgen dat studenten alleen relevante technieken aanleren die ook écht gebruikt worden.”

Bit Academy heeft een wat andere opzet dan gemiddelde mbo-opleidingen, legt Lenten uit. “Studenten leren op hun eigen tempo. Officieel mag je 4 jaar over de opleiding doen, maar bijna alle studenten doen de opleiding binnen drie jaar. Als je al ervaring hebt met programmeren of je hebt er aanleg voor kun je de opleiding nog sneller afronden. Er is onlangs een student binnen een jaar afgestudeerd, hij had geen ervaring maar bleek enorm veel talent te hebben.”

Eigen onderwijssysteem Jarvis

De opleider heeft een eigen onderwijssysteem gebouwd, Jarvis, waardoor studenten op eigen tempo door de stof heen kunnen. Dat doen ze dus vooral door het zelf te doen. “Studenten loggen in het systeem en gaan dan aan de slag. Per stap worden de opdrachten moeilijker.” Op een gegeven moment zijn student ver genoeg dat ze aan de slag kunnen met grotere opdrachten, bijvoorbeeld voor een bedrijf. “Denk bijvoorbeeld aan het maken van een VR omgeving om gebruikers te laten zien hoe het is om geld te besparen op je energierekening”, zegt Lenten.

Autonomie is een belangrijke pijler voor de Bit Academy. Dit kenmerkt zich door het leren op eigen tempo, maar ook door andere dingen. Zo mogen de studenten zelf beslissen hoe laat ze aan de dag beginnen– als het maar op school en voor 10:30 uur is. Studenten checken in bij de coach als ze binnenkomen en spreken en dagdoel af, maar kiezen zelf waarmee ze aan de slag gaan.

Jarvis wordt niet alleen gebruikt op de Bit Academy zelf, maar ook door 10 MBO scholen en een aantal middelbare scholen door heel Nederland. “Op veel middelbare scholen is informatica geen verplicht vak. Onze missie is om het IT-onderwijs in Nederland te verbeteren. Door leerlingen op middelbare scholen met Jarvis te laten werken vangen we dit gat op.”

De opleider probeert zoveel mogelijk het bedrijfsleven na te bootsen, onder andere door de opdrachten en door studenten elkaars code te laten nakijken. Lenten: “Software schrijf je in teams. Het is daarom belangrijk dat studenten leren samenwerken. De code die ze uitwerken wordt ingeleverd in Jarvis, waarna een medestudent het nakijkt. Van het bekijken van de code van een ander leer je ontzettend veel.”

Studenten zijn erg tevreden met de opzet, dat blijkt ook uit de cijfers. “De opleiding wordt door de studenten met een 8 beoordeeld. Onze coaches krijgen een 9”, zegt Lenten. De opleiding kreeg in 2021 de Computable Award voor beste opleiding van Nederland. Ook organisaties zijn tevreden. Lenten: “Bedrijven die een stagiair van ons hebben gehad, zeggen nooit meer anders te willen.”

Coach worden aan Bit Academy?

Heb je programmeerervaring en lijkt het je leuk om (minimaal 1 dag per week) een groep jonge programmeurs te begeleiden? Neem dan contact op met Nadine Lenten op nadine@bit-academy.nl.