'Ik dacht dat je bij deze baan veel achter hetzelfde bureau zou werken'

01 november 2021

'Ik dacht dat je bij deze baan veel achter hetzelfde bureau zou werken'

Meiden van het Calandlyceum Amsterdam gingen woensdagmiddag het gesprek aan met vrouwen werkzaam in de bèta en techniek, tijdens Tech Talents. Een evenement dat VHTO organiseert in samenwerking met de gemeente Amsterdam om meiden te enthousiasmeren voor de technologiesector. 

De middag begon met een presentatie van Hendrika Willemse, een succesvolle ondernemer met grote kennis van IT. Ze weet nog goed hoe haar vrienden reageerden toen ze na haar mavo een mbo-IT-opleiding wilde volgen. Ze zeiden dingen als: “Is dat wel voor meiden? Het is heel technisch, kun je dat wel?” Ze vertelt aan de groep: ”Het mooiste aan underdog zijn, is dat niemand verwacht dat je iets zal bereiken.” Het ongemak dat anderen van haar kregen, omdat ze een succesvolle vrouwelijke ondernemer is, zou ze later in haar carrière nog vaak meekrijgen. Bijvoorbeeld toen ze in een team kwam werken waar ze de eerste en enige vrouw in de directie was.  

Slechts 11,6% van alle startups is opgericht door een vrouw 

Tech Talents Amsterdam is een project dat de gemeente Amsterdam in samenwerking met VHTO heeft opgezet, om meiden uit het voortgezet onderwijs in contact te brengen met vrouwelijke techondernemers. Dit is belangrijk, omdat uit onderzoek dat VHTO heeft gehouden, blijkt dat leerlingen van 4 tot 6 jaar al gender stereotyperende aannames doen. Hierdoor geloven meiden al niet meer dat een toekomst in bèta of techniek voor hen is bestemd. In de gehouden pilot werd bevestigd dat jongeren in contact brengen met vrouwelijke professionals met een bèta of technisch beroep een effectieve manier is om stereotype denkbeelden te doorbreken.  

Adam Galijasevic, beleidsadviseur Arbeidsmarkt, Onderwijs en Werk bij de Gemeente Amsterdam en trekker van Tech Talents voegt eraan toe dat: ”Slechts 11,6% van alle startups en scaleups in Nederland zijn opgericht door een vrouw. Door op jonge leeftijd aan meiden te laten zien welke kansen er zijn op het gebied van ondernemerschap binnen de technologiesector kunnen zij weloverwogen studiekeuzes maken op het voortgezet onderwijs en raken ze geïnspireerd om hun dromen en ambities na te jagen.” 

Stereotypen doorbreken

 

Dat er nog zo weinig vrouwelijke tech ondernemers zijn, komt onder andere ook door wat ouders en leerkrachten aan meiden meegeven. Zo vertelt een leerling in een tafelgesprek: “Ondanks dat ik niet zo’n grote kinderwens heb, is mij altijd verteld dat wanneer ik ga trouwen ik fulltime huisvrouw zal worden die voor de kinderen gaat zorgen.” Hendrika reageerde met: “Uiteindelijk heb jij het laatste woord op je eigen leven, als je een bepaalde ambitie hebt moet je ervoor gaan ondanks dat het niet past bij de verwachtingen die anderen over je hebben. Aan een andere tafel keken de meiden verbaasd op naar hun rolmodel die vertelde over de vrijheid die ze in haar functie en werkweek krijgt: “Geen baas die zegt wat ik wel en niet kan doen.” 

De dag sloot af met het bedenken van een app die de meiden aan elkaar konden presenteren, want zoals een rolmodel eerder die dag al aangaf: “Het leuke aan IT is dat je echt iets tastbaars als resultaat hebt.” 

Door Skylar Liu