In gesprek met Marlies Visser van Alliander

13 april 2021

In het kader van Girls' Day spreekt VHTO met Marlies Visser, Chief Operating Officer en lid van de Raad van Bestuur bij netwerkbedrijf Alliander. Zes vragen over de energietransitie en hoe je een aantrekkelijke werkgever kunt zijn voor iedereen.

Wat is zo leuk aan werken als Chief Operating Officer bij Alliander?
‘Ik heb een fascinatie voor de operationele kant van organisaties. Daar heb ik de afgelopen 20 jaar veel ervaring in opgedaan. Techniek is mensenwerk en dat vind ik er zo leuk aan. En tenslotte werken in een sector waarbij je echt een belangrijke rol hebt en echt een bijdrage levert aan samenleving.’

Hoe draagt Alliander bij aan de energietransitie?
‘Door het klimaatakkoord is de energietransitie nu in volle gang. Er wordt meer elektriciteit verbruikt. Niet alleen omdat we meer Netflix willen kijken waarvoor data moet worden opgeslagen maar ook omdat bijvoorbeeld steeds meer mensen elektrische auto’s rijden en hun huizen op andere manieren gaan verwarmen. We gaan van het aardgas af en elektriciteit is dan een belangrijk alternatief. De behoefte aan elektriciteit neemt dus gigantisch toe en dat betekent dat wij onze netten moeten verzwaren en uitbreiden. Dat moet ook omdat er steeds meer duurzaam opgewekte elektriciteit wordt terug geleverd via datzelfde net. Door die verzwaring en uitbreiding is er erg veel werk te doen voor ons om er voor te zorgen dat mensen kunnen blijven rekenen op een betrouwbaar energienet. We moeten in 10 jaar net zo veel werk verzetten als we voorheen in 40 jaar deden. Daar zijn veel mensen voor nodig.’

Lukt dit met de mensen die nu in de techniek werken?
‘Ik heb daar wel zorgen over. We zien dat er in Nederland een gigantisch tekort is aan technisch geschoold personeel. De vacaturedruk varieert tussen de 1 op 35 / 1 op 40. Dit betekent dat één elektrotechnisch geschoolde monteur kan kiezen uit 40 verschillende banen, en dat is in de randstad soms nog hoger. We hebben dus een flinke uitdaging om voldoende personeel aan te trekken. We hebben overigens niet alleen collega’s met een opleiding in elektra- en gastechniek nodig. Omdat we het elektriciteitsnet ook slimmer maken en deze daardoor verder digitaliseert, is er ook behoefte aan IT’ers en dataspecialisten.’

Waarom is (gender)diversiteit zo belangrijk?
‘We hebben echt veel meer mensen nodig en met mannen alleen red je het dan niet. Ook denk ik dat divers samengestelde teams het veel gezelliger hebben, maar vooral ook tot betere oplossingen komen. Wij vinden het heel belangrijk om voor al onze projecten multidisciplinaire teams in te zetten. Mensen vanuit verschillende vakgebieden en achtergronden laten samenwerken leidt tot betere resultaten. Dit is ook nodig voor de technische klussen. Niet alleen om kabels in de grond leggen maar juist ook om de werkzaamheden die buiten plaatsvinden voor te bereiden. Er is op alle fronten ontzettend veel werk te doen. Dat kan zeker niet alleen met de jonge mannen die kiezen voor techniek opgelost worden dus heel belangrijk dat ook meiden kiezen voor techniek!’

Wat voor mensen zijn er in de toekomst nodig bij Alliander?
‘De opgave die wij hebben staat zo midden in de samenleving dat deze echt aantrekkelijk is voor zowel jongens als meiden die nu een richting gaan kiezen. Wat je ziet bij de jeugd is dat ze heel vaak denken vanuit purpose: hoe kan ik nou een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving en hoe kan ik mezelf inzetten voor het geheel. Dat is bij uitstek in onze branche aan de orde, want je kunt echt een bijdrage leveren aan die energietransitie en daarmee maatschappelijk gezien betekenisvol zijn. Ik denk dat dat ook ontzettend aantrekkelijk is ook voor jonge vrouwen’

Wat doet Alliander om vrouwen aan te trekken in technische functies?
‘Wij willen een aantrekkelijke werkgever zijn en bieden daarvoor onder andere goede opleidingsmogelijkheden. Daarnaast vinden we het belangrijk perspectief te bieden in mogelijkheden om door te groeien. Alliander biedt een vrouwvriendelijke omgeving en wil de werkomgeving zo inclusief mogelijk maken. Die cultuur hebben we echt aangepakt in de manier waarop we met elkaar omgaan, maar ook praktisch door bijvoorbeeld te zorgen voor goed passende werkkleding voor vrouwen.

In onze vacatureteksten houden we er rekening mee dat vrouwen over het algemeen een tekst net anders lezen. Ze zoeken naar nuances waar een man vaak overheen leest. Daar letten we dus op bij het schrijven, maar ook in de gesprekken. Door bijvoorbeeld de noodzaak van samenwerking terug te laten komen maakt dit de vacature ook aantrekkelijker voor vrouwen. Daarnaast is een substantieel deel van het management vrouw. Zo zie je als jonge vrouw wanneer je binnenkomt dat het mogelijk is om door te groeien en verder te komen. Goed voorbeeld doet immers goed volgen.’