Lancering Praktijkwijzer: Wijs meisjes op een toekomst in v(mb)o Techniek

02 november 2020

'Wij hebben echt iedereen met technisch talent nodig'

Vandaag is de lancering van de Praktijkwijzer: wijs meisjes op een toekomst in v(mb)o techniek. De praktijkwijzer is bedoeld voor v(mb)o-scholen die de instroom en het behoud van meisjes in de techniek willen vergroten.

Na ruim 25 jaar neemt Cocky Booij afscheid als directeur van VHTO Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek. Haar laatste wapenfeit voor Wij Techniek: de Praktijkwijzer Meer meisjes naar vo-techniek, die ze overhandigde aan Sven Asijee, directeur Wij Techniek.

Je vindt de praktijkwijzer op: wij-techniek.nl/praktijkwijzer

Meer meisjes die voor een technische opleiding kiezen, is nodig, vertelt Booij. “We hebben echt iedereen met technisch talent nodig. De arbeidsmarkt vraagt er kwantitatief om, maar ook kwalitatief: ‘techniek’ raakt enorm veel functies van de toekomst. We kunnen daarvoor echt ieders creativiteit en inbreng benutten. Een diverse groep mensen functioneert ook beter dan een homogene groep mensen.” Sven Asijee valt haar bij. “Kijk als bedrijf eens naar je klantenbestand. Als je bedrijf een afspiegeling is van de maatschappij, kun je de monteur sturen die het beste met een bepaalde klant kan communiceren. Hoe diverser je medewerkersbestand, hoe makkelijker dat wordt.”

Database Spiegelbeeld

Meisjes werven voor techniek begint al op de lagere school door hen op jonge leeftijd al in contact te brengen met vrouwelijke rolmodellen uit de technische sector. Booij is er trots op dat ze met VHTO een database heeft opgezet met meer dan 2.000 vrouwen die in de techniek werken, de database Spiegelbeeld. Naast middelbare scholen bezoeken de rolmodellen lagere scholen. Booij: “De kinderen maken bijvoorbeeld eerst een tekening van een bruggenbouwer. Meestal tekenen ze allemaal een man. Dan komt er opeens een vrouw binnen. We noemen deze vrouwen dan ook wel ‘beeldenbrekers’. Zij helpen stereotypen te doorbreken door te laten zien dat een dergelijke expertise niet louter het domein van mannen is.”

Genderinclusief lesgeven

Asijee vertelt dat de Praktijkwijzer docenten en decanen leert over genderinclusief lesgeven. Dat krijgen ze niet op de opleiding mee. Asijee: “Meisjes kijken bijvoorbeeld anders naar de omgeving dan jongens. Jongens lopen een praktijklokaal binnen vanwege de gereedschappen die er liggen, meisjes zijn gevoeliger voor sfeer en zien ook graag planten in het lokaal.” Een ander verschil is de manier waarop je meisjes voor techniek interesseert. Asijee: “Vertel meisjes over de samenleving die je kunt realiseren met techniek. Laat het resultaat zien van technische inspanningen. Jongens interesseren zich over het algemeen wat meer voor techniek zelf.”

Aandacht voor bedrijfscultuur

Op vwo’s, havo’s, universiteiten en hogescholen zien we gelukkig al veel meer vrouwen die kiezen voor exacte vakken en technische studies dan voorheen. Nu nog op het vmbo en het mbo, vinden Booij en Asijee. De Praktijkwijzer staat vol met handige tips en tools
voor het onderwijs maar ook voor bedrijven. Asijee: “Zorg voor een goede landingsplaats in je bedrijf. Want jonge vrouwen stromen te snel weer uit. Dat heeft ook met bedrijfscultuur te maken. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen. Maar je kunt vol goede bedoelingen een verkeerde grap maken. Heb aandacht voor je bedrijfscultuur en houd je achterdeur dicht.” Bij haar afscheid memoreert Booij dat we in Nederland van ver komen. De techniek is lang een mannenwereld geweest. “Ouders, docenten, bedrijfsleven: we moeten zorgen dat technische opleidingen en bedrijven veilige omgevingen zijn voor vrouwen, niet twijfelen aan het vakmanschap van vrouwen. En het moet normaal worden dat mannen en vrouwen samenwerken, ook in de techniek ."