Meet the Team: vo-voorlichting

18 november 2020

Hoe werken wij nu in coronatijd? Een interview met Lola en Annabel

Onze verbinders met de vo-scholen. Zij coördineren de vo-voorlichtingen.

2020 een jaar vol veranderingen: wat betekent dit voor het organiseren van de vo-voorlichtingen?

'We hebben geleerd heel flexibel te zijn en om altijd een plan B gereed te hebben. Tot het uitbreken van de coronavirus in maart, kwamen we altijd op scholen en konden de meisjes tijdens speeddates met de rolmodellen in gesprek. We hadden een tijdelijke online alternatief en waren in de veronderstelling dat na de zomer alles weer live kon plaatsvinden. Maar medio oktober werd duidelijk dat alles toch online moest. Dit vergt dus veel flexibiliteit en creativiteit om aangepaste vormen te bedenken. Het zou namelijk zonde zijn om tijdens deze hele coronaperiode vrouwelijke rolmodellen niet in contact te brengen met leerlingen. Dan zouden we veel kansen mislopen om meisjes te winnen voor bèta, techniek en IT.

Inmiddels hebben we meerdere online varianten die we met scholen bespreken. Bij variant 1 zitten alle meiden samen in een lokaal en maken we verbinding via het digibord. Wij geven eerst een algemene presentatie en dan vertellen de rolmodellen een voor een hun verhaal. Bij variant 2 zitten de meiden in groepjes verspreid over meerdere lokalen en kunnen we dus alsnog speeddaten maar dan online. De rolmodellen wisselen van lokaal maar dan online.'

Zijn scholen hier goed op toegerust?

‘Ja, ze denken mee en zijn inmiddels ook handig met Microsoft Teams (platform waar nu meegewerkt wordt).'

Wat zijn de reacties van de scholen?

‘De meeste scholen zijn positief en proberen echt met ons mee te denken. Het is voor iedereen nieuw! Ze staan open voor nieuwe vormen.'

Wat zien jullie als de grootste uitdaging voor de komende tijd? En welke kansen biedt de ‘nieuwe manier’ van voorlichting geven?

‘De grootste uitdaging is de interactie. Online is er extra afstand. En vaak is het niet mogelijk om in kleine groepjes online te speeddaten. We merken dat het voor de meisjes spannend is een vraag te stellen als de hele klas meeluistert. Kansen zijn er ook. Zo kunnen we nu rolmodellen vanuit heel Nederland uitnodigen en zijn we niet meer plaatsgebonden en is reistijd weggevallen. Een grotere groep vrouwen kunnen daardoor meedoen. Met de nieuwe online vorm horen vrouwen ook elkaars verhaal, dat is ook nieuw en leuk.'

Inzicht 6 en 7 uit de publicatie De 10 inzichten in gender en STEM

Waarom zijn de rolmodellen zo belangrijk voor de meisjes?

  • Het is belangrijk voor de meisjes om counterstereotypen te zien om vaste rolpatronen te doorbreken.
  • Herkenning: ze zien een vrouw en maken dan automatisch een link dat zij dat dus ook zouden kunnen doen.
  • Inspirerend als iemand enthousiast vertelt (iemand die op jou lijkt).
  • Geeft zelfvertrouwen
  • Vergroot de kennis van het vakgebied

Eigenlijk betreffen dit inzicht 6 en 7 uit de publicatie 'De 10 inzichten in Gender en STEM' ! 

Waar zouden jullie in de voorlichting (nog meer) de focus op willen leggen?

  • Genoeg diversiteit, in opleidingsniveau en achtergrond zodat er maximale herkenning is voor iedereen.
  • Vaker professionals ontmoeten, dat het onderdeel wordt van een langere leerlijn, zodat het niet bij een eenmalige interventie blijft.
  • Meer begeleiding en training van de rolmodellen.