Meet Women Start UP

26 september 2020

VHTO organiseert voor meisjes uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs de Meet Women Start Up events. Jonge vrouwelijke ondernemers vertellen hun persoonlijk verhaal waarom zij een eigen onderneming gestart zijn, welke valkuilen zij tegenkwamen en hoe zij deze overwonnen hebben. Daarnaast geven zij tips waar je op moet letten als jij zelf een goed idee hebt dat je wilt realiseren. Onderdelen zijn speeddates en een groepsopdracht.  

Deze week waren wij te gast bij het Metis Montessori Lyceum in Amsterdam.

40 meisjes uit de bovenbouw waren aanwezig om vrouwelijke ondernemers uit de tech-wereld te ontmoeten. Emily Jacometti van Flavour beet het spits af. Zij is founder van Flavour, een bedrijf dat games ontwikkelt en het plezier van gamen in het dagelijks (werk)leven integreren. Een belangrijke les die zij deelde met de meisjes was om ervoor te zorgen dat je aan de tafel moet proberen te komen met de decisionmakers. Bovendien is er nog een groot tekort aan vrouwelijke developers in de gaming-industrie. Veel vrouwen gamen, maar de spelletjes worden door mannen gemaakt en zij bepalen daardoor wat vrouwen leuk vinden. Een belangrijke conclusie was dat de input van meisjes hierbij onmisbaar is en meisjes daarom hard nodig zijn in deze industrie.

De presentatie van Maxime ten Brinke, Marketing & Communicatiemanager bij ACE-incubator, Amsterdam Center for Entrepeneurship, kwam met een direct online verbinding tot stand. Bij ondernemerschap hoort het houden van een goede overtuigende presentatie, de pitch. Zij gaf de meisjes tips waar je rekening mee moet houden bij het pitchen. Haar presentatie kun je hier nalezen.

De presentaties werden afgewisseld met speeddates. Tijdens twee rondes konden de meisjes persoonlijk kennismaken met een aantal vrouwelijke tech ondernemers: Cassandra Loor van Aiir Innovations, Monalisa Goswami van Spark904, Rahel de Vriend van Ū en Heleen Kibbelaar van Stichting Anat. 

Onderdeel van de meet-up was een groepsopdracht, die vervolgens gepitcht moest worden. Elke ondernemer begeleidde een groepje bij de opdracht. De meisjes bogen zich over een actueel maatschappelijk vraagstuk: Wat gaat je onderneming doen om de vluchtelingkinderen op Lesbos te laten leren, nu ze geen onderwijs krijgen? Maak gebruik van (digitale) technologie. De meisjes werkten gefocust met elkaar aan het vraagstuk, waarna deze vol overgave in tweetallen werd gepitcht.

De oplossingen en innovatieve ideeën getuigden van een grote creativiteit, maar uiteindelijk wist de jury hieruit een winnaar aan te wijzen. Voor iedereen een leuke en leerzame middag!