Iris Berkhout MA

“Ik vind het belangrijk dat meisjes en jonge vrouwen zich vrij voelen om elke keuze te maken die ze willen. Aan mijn dochters merk ik dat ze zich soms gestuurd of beïnvloed voelen. Mijn oudste dochter hield als kleuter al van dino’s en van prinsessen. Ik merkte dat ze bij de BSO toch eerder de prinsessenkleurplaat koos, terwijl ze thuis bijna altijd voor de dinokleurplaat ging.
Genderdiversiteit in bèta, techniek en IT is voor mij een nieuwe wereld, maar wel een die ik belangrijk vind. In vorige banen had ik al te maken met gender en herkomst, maar dan was het gericht op beleid voor onderwijs of arbeidsmarkt. In deze rol als lid van de raad van toezicht komen een aantal dingen samen.
Wat ik bijvoorbeeld meeneem uit mijn eerdere rollen bij de overheid is dat veel jongeren die op mbo2-niveau kiezen voor een administratieve opleiding vaak terecht komen in een functie die op termijn geautomatiseerd wordt. Deze jongeren vinden daardoor lastiger een baan. Het is lastig om deze groep naar de technische kant te laten overstappen, omdat ze dat werk zien als laaggeschoold werk. Dat is natuurlijk iets wat ook bij meisjes speelt.  En wat ik daar ook zag; ouders zijn van grote invloed.
Dat zijn dus al twee dingen waar je invloed op kunt uitoefenen: hoe kun je zorgen dat docenten de technische kant onder de aandacht brengen omdat de beroepszekerheid daar hoger is? En hoe kun je van invloed zijn op ouders die vaak een grote rol spelen in de keuze voor een opleiding?”

Iris Berkhout is lid van de directie voortgezet onderwijs van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waar ze verantwoordelijk is voor de afdeling Bestuur, Maatschappij en Regelgeving. Iris startte haar loopbaan als docent Nederlands. Na drie jaar maakte ze de overstap naar de beleidskant en werkte bij het ministere van OCW en Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Haar vorige rol was als afdelingshoofd bij de Inspectie van het Onderwijs. Sinds september 2021 werkt ze in haar huidige rol.