Techniek en IT zijn de sectoren van vooruitgang en Innovatie. Maar ook van stilstand: nog steeds weten vooral mannen hun weg te vinden naar een bètabaan.

Gemiste kans, vinden we bij VHTO. Want meer vrouwen in de techniek en IT betekent vooruitgang voor de sector, voor de samenleving én voor gendergelijkheid en eerlijke kansen. Win-winwin dus.

Daarom strijden we met VHTO voor meer vrouwen in technische beroepen en voor meer keuzevrijheid voor meiden op school. Voor de techneuten en technologen van de toekomst, die met een vrouwelijke blik naar techniek en IT kunnen kijken. Die de blinde vlekken in het ontwerpproces wél zien. En die de wereld van techniek, IT en andere bètaberoepen verrijken.

Die strijd gaan we aan met een flinke lading kennis, met bakken ervaring en een groot netwerk. Maar ook met kant-en-klare activiteiten en slimme tools die we overal inzetten om stereotypes en (onbewuste) overtuigingen te doorbreken. Niet alleen op school of op de werkvloer dus, maar van school tót op de werkvloer. Zodat meiden op meerdere momenten in hun leven technische rolmodellen tegenkomen en met eigen ogen inzien dat technologie ook hún wereld is.

Fix the system, not the girls. 

Dat is ons idee. Sluit jij je aan?

Waarom is meer vrouwen in bèta, techniek en IT gewenst?

VHTO werkt aan het verhogen van de participatie van meiden en vrouwen in bèta, techniek en IT om drie redenen:

  1. Kansengelijkheid voor meiden en vrouwen – Meiden hebben op dit moment minder kansen om in aanraking te komen met de wereld van techniek en IT en hun talenten, interesses en vaardigheden te ontwikkelen. Dat is des te meer zonde aangezien juist in de sectoren bèta, techniek en IT er relatief veel baanzekerheid is en ook goede salarissen. Dus ook voor de economische zelfstandigheid van vrouwen is het van belang dat zij beter toegang hebben tot deze sectoren.
  2. Economische en maatschappelijke kansen voor de samenleving – Werkgevers kampen met tekort aan personeel in bèta, techniek en IT, waardoor we als samenleving economische en maatschappelijke kansen mislopen. Voor veel grote maatschappelijke opgaven, zoals de energietransitie is menskracht nodig.
  3. Betere technologieën voor onze samenleving – Wij maken technologie en technologie vormt ons. Welke maatschappelijke problemen willen we oplossen met technologie, hoe en waarom? Dat vereist een diversiteit aan perspectieven. Als we zorgen voor een meer divers samengestelde techniek sector, kunnen we technologische oplossingen en toepassingen maken die meer waarde toevoegen en beter aansluiten op de behoeften van de gehele samenleving.

Onze aanpak

Fix the system, not the girls is het uitgangspunt van onze meerjarenstrategie. Deze nieuwe strategie is op hoofdlijnen weergegeven in de figuur hiernaast en bestaat uit vier aspecten: namelijk interventies gericht op (1) individuele meiden, veranderingen in de (2) leeromgeving en veranderingen in de (3) werkomgeving en (4) maatschappelijke omgeving.

Onze interventies richten zich daarom om de volgende doelen:

  • Direct aanpakken van onderliggende obstakels bij meiden, waardoor de kans toeneemt dat ze zullen kiezen voor bèta, techniek en IT.
    Een deel van de meiden kunnen we als VHTO direct bereiken om onderliggende obstakels aan te pakken en de kans te vergroten dat ze zullen kiezen voor techniek. Bij onze interventies voor deze doelgroep (meiden tussen de 4 en 18 jaar) proberen we aan meer dan één knop te draaien, namelijk per interventie zorgen we dat (1) meiden en vrouwen in contact komen met rolmodellen, (2) meiden voldoende in aanraking komen met techniek en IT, vaardigheden hierin opbouwen en meer zelfvertrouwen krijgen in hun eigen competenties ten aanzien van techniek en IT, (3) de ouders / leraren bewust maken van gender bias en de mogelijkheden laten zien die er liggen voor hun dochter / leerlinge in bèta, techniek en IT.

    Interventies zijn bijvoorbeeld Beeldenbrekersgastlessen.
  • De formele en informele onderwijsomgeving rondom techniek en IT meer genderinclusief maken.
    Om onze impact op te kunnen schalen, zorgen we dat de leeromgeving van meiden en vrouwen meer toegankelijk is en belemmeringen worden weggegenomen. De interventies voor de onderwijsomgeving zijn daarom nadrukkelijk gericht op de omgeving om gender bias aan te pakken en moeten de kans te vergroten dat meiden en vrouwen zich thuis voelen in technische studie-omgevingen en beroepen.

    Veel van de activiteiten in de onderwijsomgeving, doen we met onze partners uit de Alliantie Worden Wie Je Bent. Deze alliantie wordt gesteund door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

    Interventies zijn bijvoorbeeld Gender Scans voor onderwijsinstellingen.
  • Werkgevers ondersteunen bij het werven en behouden van vrouwen in technische rollen.
    Vrouwen die van een technische opleiding afstuderen, kiezen minder vaak dan hun mannelijke collega’s voor een technisch beroep. Vrouwen die wel in een technisch beroep terecht komen, verlaten hun rol eerder dan mannelijke professionals. Dat betekent dat werkgevers een rol hebben om vrouwen te werven en te behouden. We geven daarom advies en ondersteuning aan brancheorganisaties en bedrijven in de sector.
  • Zichtbaar maken van aanwezigheid en belang van vrouwen in bèta, techniek en IT
    De aanpak van hardnekkige genderstereotiepe opvattingen over technische beroepen, vergt het meer zichtbaar maken en ‘normaliseren’ van vrouwen in bèta, techniek en IT. We laten zo zien dat vrouwen plezier hebben in de uitoefening van technische rollen, mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen en zich thuis kunnen voelen in deze sector. Daarbij spelen onze ruim tweeduizend vrouwelijke rolmodellen uit bèta, techniek en IT spelen een belangrijke rol.

    Interventies zijn bijvoorbeeld Girls’ Day en Spiegelbeeld.