‘Be fixed on growth’

04 september 2019

Om meer te leren over de Mindsettheorie ging Annemijn Smulders, projectmedewerker bij VHTO, op 4 september naar de Growth Mindset Experience. Professor dr. Carol Dweck vertelde daar meer over haar onderzoeken en conclusies.   Verder maakte Annemijn kennis met James Nottingham, van Challenging Learning. Hij werkt veel met prof. dr. Carol Dweck samen en gebruikt de Mindsettheorie om leerlingen tot leren uit te dagen. 

Annemijn: ‘De persoonlijke anekdote van James Nottingham is een goed voorbeeld van hoe een Growth en Fixed Mindset werken. Nottingham vertelde hoe zijn dochtertje als laatste bij een verplichte crosscountry race eindigde en concludeerde: ‘Ik kan dit niet en zal het volgend jaar ook niet kunnen.’ Volgens haar was van school wisselen- en dus de volgende race missen- de beste optie. James en zijn vrouw dachten hier anders over. Zij stimuleerden hun dochter om met een sport te beginnen die zij wel leuk vond om zo haar sportvaardigheid te ontwikkelen. Hun dochter koos voor hockey, begon sport leuk te vinden èn werd beter in sport. Bij de volgende crosscountry race werd ze 80e in plaats van 140ste.’ Moraal van het verhaal: Leg de nadruk op het proces van oefening en training. Zo leer je dat je vaardigheden kan ontwikkelen.

In het voorbeeld maakte James Nottingham gebruik van de Mindsettheorie van Dweck om zijn dochter te stimuleren om een nieuwe vaardigheid te ontwikkelen. In haar theorie beschrijft zij twee soorten Mindsets: de Growth Mindset en de Fixed Mindset. Met Mindset bedoelt Dweck met welke denkstijl je naar je eigen vaardigheden en kwaliteiten kijkt. Mindset speelt een belangrijke rol bij het aanpakken van problemen en vraagstukken. Wanneer je denkt vanuit een Fixed Mindset, denk je dat vaardigheden vastliggen. Kort gezegd, je kan iets of je kan het niet. Wanneer je denkt vanuit een Growth Mindset, denk je dat vaardigheden zich kunnen ontwikkelen. Kortom: je kan vaardigheden trainen en aanleren. 

 

Wanneer je denkt vanuit een Growth Mindset, denk je dat vaardigheden zich kunnen ontwikkelen. Kortom: je kan vaardigheden trainen en aanleren. 

'Professor Dweck vertelde ook meer over de relatie tussen haar Mindsettheorie en STEM (Science, Technology, Engeneering & Mathematics). Ze zei het volgende: ‘Girls do better in STEM subjects, but pick up the cultural belief dat men are the geniuses’.  Meisjes en hun omgeving denken vaak dat je met talent voor STEM wordt geboren. Op dit gebied hebben zij dus een Fixed Mindset. Wanneer meisjes met een Fixed Mindset tegen een probleem aanlopen dat zij niet meteen kunnen oplossen, raken zij hun motivatie en zelfvertrouwen kwijt en haken ze eerder af.’ vertelt Annemijn. 

Het goede nieuws is dat je een Growth Mindset kan ontwikkelen. Ouders en docenten kunnen meisjes stimuleren om te blijven oefenen wanneer zij bij een ingewikkeld STEM-vraagstuk vastlopen.

Annemijn vervolgt: ‘Het goede nieuws is dat je een Growth Mindset kan ontwikkelen. Ouders en docenten kunnen meisjes stimuleren om te blijven oefenen wanneer zij bij een ingewikkeld STEM-vraagstuk vastlopen. Als docent of ouder kan je meisjes een compliment geven voor hun inzet en het kiezen van effectieve leerstrategieën. Met deze complimenten kan je meisjes stimuleren om door te gaan wanneer het moeilijk wordt. Wanneer zij uiteindelijk het vraagstuk oplossen, merken ze dat oefening inderdaad werkt. Hun zelfvertrouwen neemt toe en ze zullen minder snel denken dat STEM niets voor hen is.’ 

Meer lezen over Growth Mindset: Lees hier inzicht 3 over Growth Mindset.