Stereotypen beïnvloeden (nog steeds) de carrièremogelijkheden van vrouwen in STEM

04 juli 2017

Recent hebben onderzoekers van de Universiteit van München ingezoomd op het zelfbeeld van vrouwelijke studenten die juist wel voor een bèta/technische opleiding hebben gekozen. De onderzoekers gingen er van uit dat deze studentes minder vatbaar waren voor stereotiepe denkbeelden. Het onderzoek is uitgevoerd onder 296 studentes van diverse Duitse universiteiten; deze vrouwen volgden een opleiding met minder dan 30% vrouwen.

De onderzoekers waren zeer verbaasd over de resultaten want ‘even though the students participating in the study presumably had good grades in STEM, stereotypes still corrupted their self-concept’ Aldus Professor Ertl. Ook blijkt uit dit onderzoek weer de belangrijke invloed van de omgeving. Van alle studentes uit de onderzoeksgroep hadden een of beide ouders zelf een bèta/technische opleiding.

De studentes kennen zo goed als geen vrouwelijke professionals in STEM. Onderzoekers benadrukken het belang van vrouwelijke rolmodellen die hun enthousiasme over hun bèta/technische beroep delen met jonge kinderen en met name met meisjes. 

Lees hier het volledige onderzoek.