Storytelling en toekomstdromen

24 april 2018

Welk effect heeft een leesboek met een technisch meisjes in de hoofdrol op de toekomstdromen en techniekbeelden van jonge meisjes? Om deze vraag te beantwoorden, voerde VHTO in opdracht van OTIB, het Opleidingsfonds- en ontwikkelingsfonds voor het Technisch Installatiebedrijf een onderzoek uit onder 145 negenjarige meisjes uit groep 5 en 6.

In het boek ‘Theater Popcorn: Toi toi toi’ dat de meisjes mochten lezen, staat een meisjestheatergroep centraal. De hoofdrol is bezet door Fiks, een stoer en technisch meisje dat voor het geluid zorgt. Wanneer de hoofdactrice in de knoei zit, lukt het Fiks met haar technische talenten om de voorstelling te redden. Door het hele verhaal vertelt Fiks natuurkundige en technische weetjes over geluid.

VHTO sprak zowel meisjes die het boek hadden gelezen als ook meisjes die Fiks en de rest van de theatergroep nog niet kenden. Het bleek dat het boek de techniekbeelden van de meisjes veranderde: diegenen die het boek hadden gelezen, associeerden theater veel meer met techniek dan de meisjes die het boek nog niet hadden gelezen. Ook bewonderden de meisjes Fiks om haar technische vaardigheden en zouden deze talenten graag zelf willen hebben.

Storytelling blijkt dus een effectieve manier te zijn om technische kennis te behandelen. Het feit dat het boek om een ‘girls only’-theatergroep draait, heeft verder een empowerend effect op de meisjes. Het wordt aangeraden om jonge meisjes nog meer boeken te laten lezen waarin de techniek van het dagelijkse leven op een storytelling-manier wordt uitgelegd.