Van landmeten tot 3D-printen: Het Kadaster doet het allemaal

04 april 2019 Door Marian van Sprakelaar

Fotograaf: Kevin Hagens

Waar eindigt mijn tuin en waar begint die van mijn buurman? Van wie is dit stuk land en wat mag ik hier bouwen? Dit zijn een paar voorbeelden van vragen waar het Kadaster zich mee bezighoudt. Maar het Kadaster doet veel meer en werkt met de nieuwste technologieën, zoals Artificial Intelligence. Het Kadaster is een dynamische organisatie en daarom een ontzettend leuke plek om te bezoeken op Girlsday.

Wat is de rol van ICT bij het Kadaster?
Het Kadaster registreert gegevens van woningen, schepen, luchtvaartuigen, percelen en wegen, zowel in Nederland als in het buitenland. Ook zijn ze verantwoordelijk voor de topografie en de coördinaten in Nederland. Het Kadaster heeft hierdoor een database gevuld met enorm veel geografische informatie. Zeynep Demir (Directiesecretaris IT) en Suzanne Franse (HR-adviseur) merken dat de organisatie steeds meer data-gedreven wordt. ‘Het Kadaster is een grote verzamelplek van gegevens en wij kunnen daarom niet achterblijven op het gebied van ICT. Er is een grote vraag naar jong ICT-talent, van beheerders tot ontwikkelaars tot testers, we hebben deze mensen nodig om ons te blijven ontwikkelen’, vertelt Zeynep. Suzanne vult haar aan: ‘We willen jonge meisjes op Girlsday enthousiasmeren voor ICT- en technische functies. Diversiteit is voor ons een belangrijk onderwerp. We zien dat teams die bestaan uit mannen én vrouwen beter functioneren. Dat is voor ons een van de reden om mee te doen aan Girlsday. Hopelijk kiezen meisjes door Girlsday in de toekomst sneller voor een ICT-, technische- of bèta-opleiding.’

Wat gaan de meisjes doen op Girlsday?
‘We hebben voor Girlsday een leuk en heel divers programma samengesteld. De meisjes gaan vier verschillende workshops doen. We starten met een Rijdende Rechter-workshop, tijdens deze workshop ontdekken de meisjes hoe het Kadaster een rol speelt bij het maken van besluiten rondom eigendom, vastgoed en het gebruik van ruimte. Na deze maatschappelijke kwesties gaan de meisjes in de workshop landmeten naar buiten om grenzen te meten. Dan volgt de workshop 3D-printen en we eindigen de dag met een data-analyseworkshop. Een heel afwisselend programma’, vertelt Zeynep.

Fotograaf: Kevin Hagens

Waarom doen jullie mee?
Zeynep: ‘Girlsday is een hele leuke ervaring. Niet alleen voor de meisjes, maar ook voor ons. De sfeer was vorig jaar ontzettend positief. De meisjes bruisten van de energie en zorgden voor veel levendigheid op het kantoor. Wij hebben veel zin in Girlsday!’ Linda Buitenhuis, docent Aardrijkskunde van het Gymnasium Apeldoorn, sluit zich volledig aan bij de enthousiaste verhalen van Zeynep. ‘Girlsday vorig jaar was heel leerzaam en afwisselend. De meisjes hebben een heel goed beeld gekregen van de werkzaamheden van het Kadaster en in het bijzonder van de ICT-afdeling. Het is voor meisjes heel waardevol om buiten de school te gaan onderzoeken en ontdekken wat er allemaal mogelijk is op het gebied van ICT en techniek. Nu denken veel meisjes nog dat de technische sector echt een mannenwereld is. Door de praktijk in te gaan zien zij met eigen ogen wat er allemaal kan.’

Wat is het voordeel van een dag alleen voor meisjes?
Linda: ‘Girlsday draagt op een goede manier bij aan het doorbreken van oude denkbeelden en stigma’s over meisjes en techniek. De speciale aandacht heeft een positief effect op de meisjes, ze voelen zich vrijer om zichzelf te zijn. Ook is er meer tijd voor de meisjes om zich in de achtergrondinformatie en sociale context van het vraagstuk te verdiepen. Meisjes durven, soms nog meer dan jongens, echt buiten de vaste kaders te denken en verzinnen de meest creatieve en innovatie oplossingen. Het enthousiasme van de meisjes werkt aanstekelijk en de sfeer is hartstikke goed op zo’n dag. Samen met de meisjes kijk ik alweer naar de komende Girlsday uit!’

Het Gymnasium Apeldoorn doet voor de vijfde keer mee met Girlsday en gaat dit jaar met 27 meisjes bij het Kadaster in Apeldoorn op bezoek.

Tekst: Marian van Sprakelaar; VHTO: Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek

Fotograaf: Kevin Hagens