Ervaringen leraren en experts

Marijn van der Meer

Marijn is leraar Informatica en Aardrijkskunde op het IJburg College in Amsterdam en geeft daar de pilotlessen.

‘Een groot voordeel van dit programma is dat de leerlingen aan het eind van de programmeerlessen echt iets halen, namelijk het certificaat. Dit maakt het erg tastbaar en dat werkt goed. Verder is de opbouw van het programma ook goed. Het programma stimuleert leerlingen om te onderzoeken, te experimenten en door te zetten. Een ander groot voordeel is dat het coderen aan andere vakken wordt gekoppeld. Zo wordt het programmeren aantrekkelijker voor een grotere groep leerlingen. Ik merk dat goed tijdens de kunstmodule. In eerste instantie lijken sommige leerlingen geen interesse te hebben, maar nadat ik ze een figuur heb laten zien gaan ze enthousiast aan de slag.’

Lisa van der Plas

Lisa heeft de lesmodules geven op het  Metis Montessori Lyceum en het IJburg College, beide in Amsterdam.

‘Met het Computer Science Certificate willen we laten zien dat meisjes en jongens op hetzelfde niveau kunnen presteren, ongeacht het vakgebied. In de lessen benadrukken we dat oefening nodig in om goed te worden in programmeren. Meisjes die denken dat ze niet goed zijn in programmeren, leren we dat hersenen kunnen worden getraind. Zo worden ze weer gemotiveerd om zich in te zetten en ontdekken ze dat ze net zo goed kunnen presteren als jongens.’

Felienne Hermans

Associate Professor at LIACS - Universiteit Leiden
Felienne is expert op het gebied van het programmeeronderwijs en is medeontwikkelaar van de lesmodules. Felienne heeft de lesmoduls op het Kralinger Lyceum in Rotterdam gegeven.

‘Leerlingen vinden het erg leuk om creatief bezig te zijn met programmeren. Ze maken de gekste verhalen en tekeningen en laten hun fanatasie stromen. Door de lesmodules ontdekken ze dat er zoveel meer kan met Informatica dan ze in eerste instantie denken. Naast creatief bezig zijn, leren de leerlingen ook vakinhoudelijk nieuwe dingen. Zoals bij de lesmodule die gekoppeld is aan Aardrijkskunde. De leerlingen hebben daar geleerd zelf data te visualiseren en vinden het heel gaaf als het hen lukt om zelf een aardbeving te programmeren. Nu is Informatica in de bovenbouw nog een keuzevak en kiezen vooral jongens dit. Ik hoop dat scholen in de toekomst de lesmodules van het Computer Science Certificate verplicht maken. Dan bereik je ook meisjes en zien zij ook wat de mogelijkheden van Informatica zijn.’

Shirley de Wit

Shirley heeft de lesmodules geven op het Zuider Gymnasium in Rotterdam.

‘Ik heb met veel enthousiasme de lessen gegeven. Het was erg leuk om de reacties van de leerlingen te zien. In eerste instantie weten leerlingen niet precies wat ze kunnen met programmeren. Maar als snel worden de leerlingen enthousiast omdat ze merken dat ze ook heel creatief kunnen zijn met programmeren. Het voordeel aan het Computer Science Certificate is dat het programmeren echt stapsgewijs wordt aangeleerd. Per les wordt een concept besproken, zo leren de leerlingen het concept echt goed begrijpen. Daarnaast werkt het ook heel goed om de leerlingen eerst de opdrachten op papier te laten maken, ze krijgen hierdoor beter inzicht in hoe je programmeert. In de loop van de lessen merkte ik ook dat leerlingen, die misschien eerst wat sceptisch waren, plezier kregen in het programmeren. Dat is precies wat we willen bereiken met het Computer Science Certificate.’