banner

Docent Ans Boots over de kracht van gastlessen

Op De Boerhaave in Deventer organiseert docent Ans Boots elk jaar de Dit Doe Ik-gastlessen. Ze geeft natuurkunde en NASK, en zet zich al jaren in om leerlingen te helpen bij hun profiel- en studiekeuze. “Kinderen van 14 of 15 moeten keuzes maken over hun toekomst, maar ze hebben vaak geen idee wat een beroep écht inhoudt,” vertelt ze.

Een beeld bij de toekomst

“De gastlessen helpen leerlingen om zich een beter beeld te vormen van de wereld buiten school,” legt Ans uit. “Ze ontdekken beroepen waar ze nog nooit van gehoord hebben, en horen verhalen van mensen die via verschillende routes terecht zijn gekomen waar ze nu zijn. Dat opent hun ogen. Ze zien dat niet iedereen rechtlijnig kiest, maar dat je ook via een omweg kunt komen waar je wilt zijn.”

Tijdens de gastlessen bezoeken professionals uit uiteenlopende vakgebieden de school om te vertellen over hun werk en loopbaan. “De leerlingen vinden het interessant om te horen hoe iemand in de techniek of IT is beland,” zegt Ans. “Vooral als ze merken dat iemand niet per se ‘typisch technisch’ begon.”

Eén vrouw tussen de mannen

Zelf werkt Ans al jaren in het bètaonderwijs, vaak als enige vrouw binnen haar sectie. “Dat zegt genoeg,” zegt ze met een glimlach. “Er verandert langzaam iets, ik zie op conferenties steeds meer vrouwen rondlopen, maar we zijn er nog niet.” Juist daarom vindt ze initiatieven als Worden Wie Je Bent en Dit Doe Ik belangrijk: “Het helpt leerlingen om verder te kijken dan wat ze kennen. Meiden zien dat techniek niet alleen voor jongens is en jongens leren dat zorg of onderwijs óók een interessante richting kan zijn.”

De aanjager binnen de school

Hoewel de gastlessen inmiddels een vast onderdeel van het schooljaar zijn, ligt de organisatie grotendeels op haar schouders. “Ik denk dat als ik stop, het meteen weer wegvalt,” zegt ze eerlijk. “Iedereen vindt het belangrijk, maar in de praktijk komt het vaak bij één iemand terecht. Gelukkig krijg ik wel veel waardering van de directie en van collega’s.”

Een tip voor andere scholen

“Begin gewoon,” zegt Ans. “Het hoeft niet groots te zijn. Nodig een paar professionals uit, laat leerlingen vragen stellen en ervaar wat het doet. Je merkt meteen hoeveel het oplevert. Want als leerlingen snappen wat werk echt inhoudt, kunnen ze betere keuzes maken voor hun toekomst.”

Wil jij jouw leerlingen inspireren én hun beeld van techniek en IT verbreden?

Wij bieden gratis gastlessen aan waarin vrouwelijke professionals vertellen over hun werk én leerlingen zelf aan de slag gaan. Meld je klas vóór vrijdag 19 december 2025 aan voor een gastles en maak kans op een gratis museumbezoek bij een museum in het VSC-netwerk!

[Aanmelden & meer info]