Om écht élke vmbo-leerling de kans te geven om kennis te maken met techniek, is extra actie nodig.
Hardnekkige stereotypen over meiden en techniek zorgen er nog steeds voor dat niet iedereen dezelfde mogelijkheden krijgt. Daardoor zijn meiden sterk in de minderheid in het techniekonderwijs: slechts 14% kiest een technisch profiel.
(OCW, 2024)

VHTO helpt STO-regio’s en scholen om dit te veranderen met kennis, onderzoek, begeleiding en praktische tools. Op deze pagina ontdek je vijf manieren om aan de slag te gaan met gelijke kansen en inclusie in het techniekonderwijs. Doe je mee?

1. Checklist: Hoe inclusief is jouw aanpak binnen STO?

Met de VHTO-checklist toets je jouw activiteitenplan eenvoudig op inclusie en (gender)stereotypering. De checklist bevat praktische vragen, reflectietools en inspirerende voorbeelden. Deze zijn direct toepasbaar bij het opstellen of bijstellen van je plannen.

Voordelen van de checklist:

  • Praktische reflectievragen voor teamgesprekken
  • Direct toepasbare tips voor beleid en uitvoering
  • Inspiratie voor inclusieve keuzes in techniekprojecten

Download de checklist

2. Leergang: Kansengelijkheid voor alle leerlingen in STO

Wil je leren hoe je inclusie structureel onderdeel maakt van je onderwijspraktijk? In de VHTO-leergang werk je hier concreet aan, samen met collega’s uit andere STO-regio’s. De leergang bestaat uit twee fysieke bijeenkomsten en één e-learningmodule.

Voor wie:
Programmanagers, projectleiders, docenten, decanen, praktijkopleiders en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven.

Je leert:

  • Stereotypen herkennen en doorbreken
  • Inclusieve interventies ontwerpen en testen
  • Ervaringen delen en toepassen in je eigen context

Inschrijven voor de volgende ronde

3. Adviespunt: hulp bij vragen over gelijke kansen in techniek

Vanaf dit najaar opent VHTO een adviespunt voor STO-regio’s. Hier kun je laagdrempelig advies krijgen over gelijke kansen voor meiden in het techniekonderwijs in jouw regio. Of je nu vragen hebt over een activiteitenplan, samenwerking of communicatie: onze experts denken met je mee. Houd onze socials in de gaten of schrijf je in voor de nieuwsbrief om te weten wanneer het adviespunt officieel van start gaat.

4. Onderzoek & inspiratie: wat werkt in de regio’s?

Samen met Saxion onderzoekt VHTO welke inclusieve werkwijzen binnen Sterk Techniekonderwijs succesvol zijn. Zo koppelen we praktijkervaringen aan wetenschappelijke inzichten en versterken we beleid en uitvoering in de regio’s.

Het onderzoek brengt in kaart:

  • Wat regio’s nu doen om inclusie te bevorderen
  • Welke vraagstukken herkenbaar zijn
  • Hoe praktijkervaring gekoppeld kan worden aan literatuur

In 2026 lanceren we een interactieve landkaart met inzichten, voorbeelden en bewezen aanpakken. Wil je meer weten over dit onderzoek? Stuur ons een mailtje via vhto@vhto.nl.

5. Video: Welke hordes komen meiden tegen op hun weg naar techniek?

In deze korte video ontdek je welke zichtbare én onzichtbare hordes meiden en vrouwen tegenkomen op hun weg naar techniek en IT. Vanaf de eerste schooljaren tot op de werkvloer lopen meiden en vrouwen tegen hardnekkige obstakels aan: stereotypen, onbewuste vooroordelen, een gebrek aan rolmodellen en omgevingen waarin ze zich niet altijd welkom of serieus genomen voelen. Die drempels beperken hun zicht op een toekomst in techniek en IT en dat is een gemiste kans voor iedereen. Want techniek is voor iedereen.

Deze animatie is gemaakt door © Kopfkino Illustration.