banner

Sinds de zomer biedt VHTO niet alleen Beeldenbrekersgastlessen aan, maar ook Beeldenbrekersworkshops. Tijdens deze workshops maken kinderen van groep 6, 7 of 8 kennis met programmeren. Projectcoördinator Ruby Broekman: “Scholen zijn enthousiast.”

“VHTO had wel gastlessen waarmee we het beeld doorbreken dat vrouwen in IT werken en we deden wel eens workshops met externe partners, maar we hadden geen programmeerworkshops waarvoor scholen zich konden inschrijven”, legt Broekman uit. Sinds dit schooljaar biedt VHTO daarom ook Beeldenbrekersworkshops.

Beeldenbrekersworkshops bieden leerlingen een eerste kennismaking met programmeren of coderen. “Het lesprogramma boden we eerder aan in een andere vorm en project, maar de opzet werkte goed. Het programma gaat over de beroepen van de toekomst. Het is een les uit twee delen. In het eerste deel worden kinderen gemotiveerd een beroep van de toekomst te bedenken en welke techniek daarin zou kunnen zitten. In het tweede deel gaan ze in tweetallen achter de computer en maken ze in Scratch zelf dat beroep van de toekomst.”

De workshops worden geheel verzorgd door VHTO. Begeleiding gebeurt door projectassistenten van VHTO, dat zijn vrouwelijke IT-studenten. Volgens Broekman loopt het programma goed. “Scholen zijn enthousiast. De activiteit wordt veel ingepland. Twee scholen hebben het programma al gevolgd en daarvan kregen we positieve reacties. We kregen terug dat de kinderen het leuk vonden om te doen. Sommige leerlingen wilden het ook vaker gaan doen. Dat is de leukste feedback.”

Voor alle leerlingen

Deze workshops zijn voor alle leerlingen, maar er is uiteraard wel rekening gehouden dat het goed aansluit bij meisjes. “We willen stereotypen doorbreken en dat moeten we ook doen bij jongens. Daarom is de workshop voor iedereen, net als bij Beeldenbrekersgastlessen. We hebben de les ingericht zodat het aansluit bij de hele groep. We laten de maatschappelijke impact zien en we tonen aan kinderen dat in het beroep wat ze misschien wel willen worden heel veel techniek kan zitten.”

Er komen tijdens de workshop allerhande beroepen voorbij. “Dat varieert ontzettend. Twee meisjes maakten een boswachter, een ander groepje een vrouwelijke loodgieter met een robot en anderen laten de fantasie nog meer gaan en programmeerden een prinses in een onderwaterwereld.”

Naast het doorbreken van de stereotypen is er ook bijvangst, zegt Broekman. “Onbewust neemt het zelfvertrouwen bij meisjes toe dat zij ook kunnen programmeren. Je ziet dat niet gelijk en het is ook moeilijk te meten. Maar het enthousiasme werkt onbewust wel door, weten we.”

Voor 2022 zijn nog maar enkele mogelijkheden, voor 2023 zijn er nog veel opties, zegt Broekman. Ze kijkt uit naar de volgende workshops. “Het is heel leuk om te organiseren, omdat ik zie dat het werkt en dat leerlingen kennis kunnen maken met programmeren en coderen. Ik merk dat leerkrachten enthousiast worden en dat leerlingen het een heel positieve en leerzame workshop vinden. Dat is het doel dat we willen behalen.”

Meer weten over de Beeldenbrekersworkshops of aanmelden? Ga naar de aanbodpagina.