Girls' Day 2021

Girls’ Day: Duizenden meisjes bezoeken techniek- en IT-bedrijven  

4700 meisjes tussen de 10 en 15 jaar bezochten op 15 april online een bèta-, technisch- of IT-bedrijf. Zo maakten de meisjes kennis met deze sectoren. Dat vergroot de kans dat ze straks doorleren en gaan werken in deze sector. Meisjes en vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in het technisch en IT-onderwijs en beroepen in deze sectoren terwijl voor het oplossen van de grote vraagstukken van onze maatschappij kennis van techniek en IT onontbeerlijk zijn.

Meisjes laagdrempelig kennis laten maken met de verschillende soorten bedrijven en beroepen die de technische sector biedt, is een van de vele maatregelen die nodig zijn om meisjes vaker te laten kiezen voor bèta, techniek en IT. Het is echter nog lang niet genoeg. VHTO lanceerde daarom in samenwerking met FutureNL een petitie met een oproep aan de nieuwe minister van Onderwijs om het vak digitale vaardigheden op te nemen in het curriculum van basis- en voortgezet onderwijs. Schoolkinderen in Nederland krijgen geen structureel en verplicht onderwijs in digitale vaardigheden. Terwijl de wereld almaar verder digitaliseert en steeds meer beroepen nauwelijks uit te voeren zijn zonder computer.

Sahar Yadegari: “Digitale vaardigheden zijn voor ál onze kinderen belangrijk maar voor meisjes nog eens dubbel zo belangrijk. Meisjes die regelmatig en structureel onderwijs krijgen in digitale vaardigheden zullen veel sneller kiezen voor een vervolgopleiding of beroep in de technische hoek. Bovendien bereidt het hen beter voor op het doorleren of werken in die sectoren. En dat is keihard nodig. Zowel voor die meisjes zelf als voor ons als land.”

Kick-off Girls' Day 2021: Staying Cool: Techniek voor de toekomst

Naast alle bedrijfsbezoeken vond er dit jaar ook een online kick-off plaats voor alle deelnemende meisjes. Het thema was deze Girls' Day Staying cool: techniek voor de toekomst! Klimaatverandering is de grootste uitdaging die we als samenleving moeten oplossen. Kennis van techniek en IT is daarvoor onontbeerlijk. 

De kick-off opende met een akoestische versie van het lied Groter dan ik, dat zangeres Froukje geschreven heeft over de klimaatverandering. Na een korte introductie van Eva Cleven leerden de meisjes in een razend tempo over technische ontwikkelingen die bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering. Zo leerden ze in de interactieve quiz hoeveel uur een zonnepaneel moet laden om een tosti te bakken en hoe oude mobiele telefoons helpen bij het redden van het oerwoud. Na de quiz gingen de meisjes aan de slag met een interactieve escape room. Zowel de meisjes in de klas als de meisjes thuis, konden de escape room spelen en via het oplossen van allerlei puzzels proberen zo snel mogelijk de ‘virtuele’ stad van stroom te voorzien. De deelneemsters deelden in de chat in welke tijd ze de escape room hadden opgelost, dat ging heel goed bijna alle deelneemsters losten de escape room op binnen de tijd. Na de escape room was het tijd voor officiële opening van Girls’ Day 2021 door demissionair Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven. Zij opende de dag met digitale confetti en benadrukte nog een keer dat meisjes écht alles konden worden wat ze wilden, en zo is het!