Connecting the Generations

Op 14 december vond het eerste evenement voor meisjes en hun oma's plaats. Ze hebben die dag nagedacht over digitale innovaties die het leven van ouderen eenvoudiger, gezonder en gelukkiger kunnen maken -zowel thuis, in hun woonomgeving of in een zorginstelling. Zij hebben dit gedaan tijdens het eerste event van het programma ‘Connecting the Generations’ van Atos en VHTO op het hoofdkantoor van Atos in Amstelveen.

Atos en VHTO maken meisjes met ‘Connecting Generations’ programma enthousiast voor een toekomst in IT

Atos en VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek - verwelkomden op 14 december 30 dochters met hun moeder of oma in het hoofdkantoor van Atos in Amstelveen. Op deze ‘Connecting Generations’-middag maakten meisjes van 8 tot 17 jaar kennis met de wereld van IT, waarbij ze in creatieve sessies leerden hoe digitale technologie het leven van hun oma eenvoudiger kan maken. Atos en VHTO willen met het programma ‘Connecting Generations’ zo veel mogelijk meisjes enthousiast maken voor een carrière in de IT.

Daniëlle en haar oma Anny kijken gefascineerd naar een dansende robot. In het Techlab tekent Lia met gemak op de surface hub, terwijl haar oma Carla wat onwennig toekijkt. De verschillen tussen de generaties zijn duidelijk zichtbaar. “Toch hebben veel oma’s een smartphone of tablet in huis. Hun kleindochters laten oma graag zien hoe zij met apps en moderne technologie moeten omgaan”, zegt Cocky Booij, directeur van VHTO. 'Vandaag laten we de meisjes zien hoe interessant IT is en hoe ze toepassingen kunnen ontwerpen die hun oma’s echt helpen. Zo kunnen zij ervaren hoe het is om zelf digitale innovaties te bedenken.'

'Het is erg jammer dat nog (te) weinig vrouwen werkzaam zijn in de IT-sector, want diversiteit stimuleert creativiteit en is een aanjager van innovatie. Atos heeft nu slechts 15 procent vrouwen in dienst in Nederland. Onze ambitie is om dit tegen 2020 te verdubbelen. Ook willen we ervoor zorgen dat de instroom van vrouwen in de technologiesector blijft groeien', vertelt Marianne Hewlett, CMO van Atos in Benelux & The Nordics. 'Daarom willen we meisjes die op de basisschool zitten nu al interesseren voor IT. Via dit soort inspirerende bijeenkomsten - waarbij niet alleen ouders, maar óók oma’s betrokken zijn - hopen we dat er thuis langer wordt nagepraat over IT en digitale technologieën.'

Tijdens een gevarieerd programma konden de meiden en hun oma’s uitgebreid kennis maken met IT. De middag begon met workshops over slimme technologie voor thuis, onderweg en in de zorg. Nadat zij hun oma’s hadden geïnterviewd, gingen de meisjes aan de slag met het bedenken van technologische oplossingen die het leven van ouderen gemakkelijker maken. Onder deze ideeën waren leuke innovaties, zoals een robot die ouderen de technologie uitlegt en hen gezelschap houdt, een 70+ tablet met apps, een interactief raam en een huishoudrobot van gerecycled materiaal. De deelnemers kunnen hun ideeën in de kerstvakantie uitwerken en komen zo in aanmerking voor een prijs.

©Atos 

Video RTV Amstelveen

RTV Amstelveen deed verslag van het evenement bekijk de video hier.