Beeldenbrekersgastlessen

Gratis gastlessen door vrouwen werkzaam in bèta, techniek en IT voor het basisonderwijs. Doorbreek genderstereotypen en laat leerlingen kennismaken met technische beroepen.

" alt="Activity image">

Schrijf je in voor een gastles

Genderstereotypen doorbreken in het basisonderwijs

Geef je les op een basisschool en denk je dat jouw leerlingen wel eens een echte architect, uitvinder, dijkenbouwer of game-bedenker willen ontmoeten? Vind je het belangrijk dat kinderen leren over wetenschap en techniek en wat je daar in de praktijk mee kunt? Meld je dan aan voor een gastles van Beeldenbrekers en laat je leerlingen kennismaken met een vrouwelijke professional uit de techniek of IT die komt vertellen over haar beroep.

Waarom Beeldenbrekers?

Al op jonge leeftijd hebben kinderen een beeld welke beroepen mannenberoepen of vrouwenberoepen zouden zijn. Deze stereotiepe ideeën belemmeren kinderen bij het ontdekken van hun talenten en toekomstmogelijkheden. Met Beeldenbrekers doorbreken we genderstereotypen over (bèta)technische en IT-beroepen.

Wat houdt Beeldenbrekers in?

Tijdens een Beeldenbrekersles maken leerlingen kennis met een (bèta)technisch beroep. Een Beeldenbrekersles bestaat uit twee delen: een tekenles en een gastles. Bij het tekengedeelte krijgen de kinderen van de docent de opdracht om een bepaald (bèta)technisch beroep te tekenen, bijvoorbeeld een dijkenbouwer, een architect of een programmeur. Na de tekenopdracht komt de vrouwelijke technische professional vertellen over haar werk.

Wat is de rol van VHTO?

  • We leggen contact tussen de basisschool en een vrouwelijke professional.
  • We voorzien de school van een lesbrief en de professional van een gastinstructie.
  • En we ondersteunen de school en professional met de voorbereidingen.

Beeldenbrekers is een project van VHTO Expertisecentrum Genderdiversiteit in bèta, techniek en IT. Beeldenbrekers maakt onderdeel uit van Werk.en.de.Toekomst, een samenwerking tussen Atria, Emancipator, NVR en VHTO met steun van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Wat zijn de ervaringen van scholen?

“De les in groep 7 verliep kort en krachtig. Precies lang genoeg om de spanningsboog bij de kinderen hoog te houden. De gast had een boeiend verhaal en een aantal voorbeelden meegenomen die de kinderen konden bekijken en voelen. Super!”
Ron Hermans, basisschool St. Martinus in Venlo

“De architect in de klas was erg leuk! De kinderen hadden veel vragen, ze wilden alles weten. De spullen die meegebracht waren, waren ook erg leuk!”
Saphira Lober, Peter Petersenschool in Haren

“Vrijwel alle kinderen dachten aan een man: kaal, een beetje dik, stropdas. Onvoorstelbaar dat ze op deze leeftijd al zo’n duidelijke overtuiging hebben over het geslacht. Er is werk aan de winkel.”
Allard Diekmann, MKC Zeeburgereiland in Amsterdam

“We hebben de gastlessen als heel waardevol ervaren. Een mooi aanvulling op ons lesprogramma. Prachtig om de verwondering te zien!”
Jayke van Dielen, OBJS Het Palet in Enschede

Meer tools om genderstereotypen te doorbreken?

Op onze kennispagina vind je meer tools en tips, onder andere:

  • Kijk- en leesmateriaal om als leerkracht kennis op te doen over genderstereotyperingen
  • Tips voor kinderboeken om stereotyperingen te doorbreken
  • Film- en videotips over genderstereotypering

Beeldenbrekers in de media

Een programmeur? Dat is een meisje met lang haar, een roze jurk en hartjesogen, legt Florinde (5) uit
De Volkskrant | april 2022

‘Wat als je kleuters vraagt een raketbouwer te tekenen?’
RTL Nieuws | mei 2018

Jongens stoer en meisjes lief? Zo voeden we kinderen onbewust op
RTL Nieuws | mei 2018

‘Kleuters leren dat ook meisjes uitvinder kunnen worden’
One world | februari 2018

‘Echt iets voor meisjes’
Didactief | juni 2017

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief