Informatie voor beroepsbeoefenaars

Lessenserie Talentenkijker

Les 4 van de lessenserie Talentenkijker, de gastles, wordt verzorgd door een beroepsbeoefenaar (v) die werkzaam is in bèta, techniek of ICT. In deze les ga jij op bezoek in groep 7 of 8 en geef je de leerlingen een gastles over je beroep.

In les 1 maken de leerlingen kennis met beroepen in bèta, techniek en ICT en in les 2 ontdekken ze hun talenten. In les 3 bereiden ze de gastles voor aan de hand van een beroepsomschrijving die jij hebt geschreven. In les 5 gaan de leerlingen aan de slag met een programmeer-opdracht. Meer informatie over de lessenserie Talentenkijker vind je hier.

Voorbereiding op een gastles

Je schrijft een korte tekst van ongeveer vijftien regels over je beroep; de beroepsomschrijving. Leerlingen gebruiken deze beroepsomschrijving om vragen voor te bereiden. Stem daarom het taalgebruik af op leerlingen van groep 7 en 8. Om je hierbij te helpen, ontvang je van ons een format en een voorbeeld.
Verder denk je na over drie voorwerpen die je gebruikt of die te maken hebben met je beroep. Deze voorwerpen (of foto’s) laat je zien tijdens de gastles.
Ook kies je minimaal drie talenten uit de talentenlijst die je gebruikt bij je beroep. Deze talenten bespreek je tijdens de gastles met de leerlingen.
Ten slotte bereid je een verhaal voor van ongeveer 15 minuten waarin je uitlegt wie jij bent, wat je beroep inhoudt en waarom jij je beroep leuk vindt. Gebruik hierbij eventueel een PowerPoint of Prezi als visuele ondersteuning. Hiervan vind je voorbeelden op de website. Ook kun je een korte quiz of opdracht met de leerlingen doen.

De gastles

Voor de gastles staat een uur gepland. In de praktijk kan dit variëren van 45-75 minuten. De leerkracht is aanwezig gedurende de gastles. Overleg voor aanvang eventueel kort met de leerkracht wat zijn/haar bijdrage is aan de gastles en hoe je de les hebt ingedeeld. De leerkracht vertelt de leerlingen wat er dit lesuur op het programma staat en stelt jou kort voor. Je begint met een introductie van jezelf en je beroep. Gedurende je verhaal of erna, kunnen de leerlingen vragen stellen. Ook laat je de voorwerpen zien die je hebt meegenomen en bespreek je met de leerlingen welke talenten je gebruikt bij je beroep. Eventueel doe je nog een opdracht of een quiz.
Doel van de lessenserie Talentenkijker (en de gastles) is leerlingen een beter en breder beeld geven van beroepen en beroepsbeoefenaars in bèta, techniek en ICT.

In de handleiding voor beroepsbeoefenaars vind je nog veel meer informatie en tips om je goed voor te bereiden en de gastles tot een succes te maken. Deze handleiding kan je aanvragen via talentenkijker@verwijder-dit.vhto.nl