Oefenmateriaal en links

Op deze pagina vindt u informatie en links die we tijdens de DigiLeerKracht-scholing hebben gebruikt en besproken. Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Presentaties

Hieronder vindt u de presentaties die we tijdens de (online) DigiLeerKracht scholing hebben gebruikt zodat u alles op gemak nog terug kunt lezen.

DigiLeerKracht op YouTube

Op ons eigen YouTube kanaal kun je zowel de instructie- als inspiratiefilmpjes bekijken. Blijf op de hoogte en abonneer je op ons kanaal.

Gratis mappen voor het hele team

Wil jij op school jouw collega's trainen en daarvoor het materiaal van DigiLeerKracht gebruiken? Vraag dan nu voor het hele team gratis mappen aan via digileerkracht@verwijder-dit.vhto.nl. Alleen de verzendkosten worden in rekening gebracht.

Programmeren en computational thinking, waarom eigenlijk?

Computational Thinking is een van de 21e vaardigheden, namelijk het creatief denken over het inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen en leren om in stappen te denken. Programmeren is een van de manieren op aan de slag te gaan met computational thinking. Maar waarom is deze vaardigheid belangrijk voor de leerlingen op de basisschool? Tijdens de scholing hebben we de volgende punten besproken:

  • Onderdeel van de 21e vaardigheden van SLO
  • Beroepsperspectief
  • Het nieuws begrijpen
  • Creativiteit
  • Gelijke kansen voor ieder kind

Wilt u meer lezen over waarom u aan de slag zou moeten gaan met programmeren in de klas? Lees dan ook een discussie in Vrij Nederland of de blog van Felienne Hermans.

Programmeren met Scratch

Hieronder vindt u opdrachtkaarten en lessen voor Scratch en ScratchJr.

Scratch

ScratchJr

Didactiek en klassenmanagement

De zeven didactische tips

    1. Leer leerlingen goed problemen formuleren. Niet ‘Hij doet het niet juf’, maar ‘Ik had verwacht dat hij naar links zou gaan, maar hij gaat omhoog’.
    2. Leg concepten eerst ‘unplugged’ uit, zonder computer. Koppel alles aan dingen uit het dagelijkse leven (je leeftijd is bijvoorbeeld een variabele).
    3. Als je lessen maakt of gebruikt kijk dan goed naar de leerdoelen. Of formuleer de leerdoelen zelf. En vergeet niet om ze ook te toetsen!
    4. Tracen (blokjes code lezen en voorspellen wat er gaat gebeuren) is heel belangrijk om goed te leren programmeren
    5. Bouw moeilijke programma’s stap voor stap op. Maak eerst een makkelijk programma en voeg dan abstractie (bijvoorbeeld herhaling) toe
    6. Maak, waar het maar kan, de connectie met taal. Taal zit vol met abstractie, dat kun je gebruiken!
    7. Denk aan het verschil tussen een ervaringsgerichte les en een conceptles. Bij conceptlessen mag je zeker ook tracen en toetsen!

    MOOC voor leerkrachten
    Sinds 1 september 2017 biedt de TU Delft een gratis online cursus (een MOOC, Massive Open Online Course) aan voor leerkrachten PO die hun leerlingen willen leren programmeren, ontwikkeld door onze docente Felienne Hermans. Eerder ontwikkelde zijn een MOOC voor kinderen vanaf 8 jaar, waaraan al ruim 10.000 leerlingen in Nederland hebben meegedaan.

    Deze online cursus richt zicht op leren programmeren voor leerkrachten maar ook op de didactische achtergrond en het integreren van programmeren in de klas. Programmeer tafels, verhalen en zelfs ontleden met jouw klas! Zo ervaren ook jouw leerlingen dat programmeren toegankelijk is voor iedereen en een belangrijk onderdeel van de toekomst.

    De cursus voor leerlingen doet een groot beroep op de creativiteit van leerlingen en laat zien dat vrijwel alles mogelijk is digitaal!

    Naar boven

    Leren met leuke dingen

    Tijdens de carrousel heeft u allerlei materialen kunnen uitproberen. Van o.a. de Ozobot, Bluebot en VR-bril kunt u hier instructiefilmpjes vinden van Pauline Maas.  

    In de lijst hieronder vindt u handige links voor het gebruik van verschillende materiaal.

    Extra bronnen

    Er is online divers lesmateriaal in het domein van computational thinking, programmeren en mediawijsheid te vinden. Maar waar moet u beginnen? Hieronder hebben we een lijst met suggesties gemaakt. Mocht u zelf erg enthousiast zijn over (ander) lesmateriaal, deel dit dan met ons via digileerkracht@verwijder-dit.vhto.nl.