Workshadowing in ICT

Wat: Leerlingen lopen een dag met een vrouwelijke ICT-professional mee.
Voor wie: Meisjes uit de bovenbouw van havo of vwo.
Doel: Meisjes die geïnteresseerd zijn in een ICT-beroep een impressie geven van een werkdag binnen een ICT-bedrijf.

Meisjes
Heb jij interesse in ICT en wil je graag weten hoe het is om in de ICT te werken of te studeren? DigiVita biedt je de kans om kennis te maken met de uiteenlopende mogelijkheden binnen de ICT! Zit je in de bovenbouw van havo of vwo en wil je graag een keer meelopen met een vrouwelijke ICT-professional? Dat kan! Verschillende ICT-bedrijven en afdelingen openen graag hun deuren. Als je een dagje mee wilt lopen, vul dan dit aanmeldingsformulier in.

Scholen
Bent u docent en zijn uw (bovenbouw)leerlingen geïnteresseerd om een dag mee te lopen met een vrouwelijke ICT-professional? Vul dan dit aanmeldformulier in en we nemen contact op.

Bedrijven/vrouwelijke ICT-professionals
Bent u een vrouwelijke ICT-professional en zou jij graag meisjes een impressie willen geven van uw werk? Vul dan dit aanmeldformulier in en we nemen contact op.

Download hier de flyer in pdf. 

Een voorbeeld van workshadowing:

Faye (15) loopt een dagje mee bij Guerilla Games: “Hier wil ik gaan werken!”

Faye mocht afgelopen jaar een dagje workshadowen bij Guerrilla Games, waar ze een dag lang meeliep met verschillende medewerkers. Ze begint de dag bij Kim, die haar veel over 3D-modelleren leert. In computerspellen speel je vaak een personage, maar zo’n hoofdpersoon (en alle andere personages) moet eerst op de computer in 3D ontworpen worden. Hoe je dit doet, heeft Kim uitgelegd en laten zien. In het prachtige spel waar Guerrila Games nu aan werkt, komen veel robots voor. Faye heeft gezien hoe deze robots laag voor laag ontworpen worden: een heel precies en creatief proces.

In de wereld van een computerspel kun je meestal rondlopen in een digitale wereld, maar ook deze moet in 3D ontworpen worden. Bij Guerrilla Games laten ze die digitale wereld er zo echt mogelijk uitzien, en daarvoor moet er ook licht in die wereld zijn – bijvoorbeeld van de zon. Hoe je licht en schaduwen in een digitale wereld ontwerpt, heeft Kristal van Guerrilla Games aan Faye uitgelegd.

Om af te sluiten heeft Faye met tester Jessica het spel mogen spelen waar ze de hele dag zoveel over heeft gehoord en gezien: Horizon: Zero Dawn. Er wordt nog hard aan het spel gewerkt, en het moet gespeeld worden om te testen of er nog fouten in zitten. Gamen als beroep, wat een droombaan. Faye weet het zeker: ‘Hier wil ik gaan werken!’.