Lisanne Brons van Microsoft

Lisanne Brons is technical lead en diversity & inclusion ambassador bij Microsoft. Ze werkt met diverse organisaties samen om kinderen te enthousiasmeren voor bètaberoepen. VHTO en Girlsday zijn daar één van. “Ze gaan dan ook altijd met veel energie en enthousiasme de deur uit.”

 

Vader als rolmodel

Bij Microsoft wordt Girlsday ieder jaar mede georganiseerd door Lisanne Brons, die naast technical lead ook diversity & inclusion ambassador is bij de Nederlandse tak van het bedrijf. Zij ziet het belang van rolmodellen en het zichtbaar maken van IT goed in. Ze had namelijk zelf ook een rolmodel: haar vader.

“Mijn vader werkte in de telecom en had binnen die branche ook een techberoep”, vertelt ze. “Daardoor spraken we vroeger aan tafel veel over tech en innovatie. Ik denk dat ik daar mijn rolmodel in heb gehad en daarom ook een technologische opleiding heb gehad. Ik zeg echt niet dat ik de meest technische persoon ben, maar ik vind het wel leuk om uit te zoeken waarom dingen werken zoals ze werken. Dat enthousiasme hoop ik over te brengen op die meisjes.”

Brons vindt het echter niet alleen belangrijk om meisjes te inspireren voor een technologische carrière, maar zoveel mogelijk kinderen. “Dat is enerzijds omdat er binnen de industrie meer mensen nodig zijn, maar ook omdat het jongeren volgens mij veel kansen biedt voor een leuke en goede baan. Jongens zijn echter eerder geïnteresseerd in tech dan meisjes, dus meisjes moeten nog wat meer aandacht krijgen om die interesse te stimuleren.”

Deel van het probleem onder meer te maken met het nog altijd heersende imagoprobleem in de IT

Een deel van het probleem heeft volgens Brons onder meer te maken met het nog altijd heersende imagoprobleem in de IT. “Veel kinderen denken nog steeds dat je de hele dag zit te programmeren, maar dat is simpelweg niet waar. Je hebt heel veel verschillende beroepen. Het is voor iedereen belangrijk dat we dat meer onder de aandacht brengen. Daarnaast is het voor meisjes belangrijk om meer rolmodellen te zien. Het werkt heel goed voor jongeren als ze iemand in hun omgeving hebben die inzicht kan geven in de mogelijkheden die er zijn. Het fijnste is dan natuurlijk als diegene ook nog op jou lijkt.”

Nooit genoeg vragen

Bij Microsoft zijn inmiddels meerdere Girlsdays georganiseerd, die ieder jaar eenzelfde soort opbouw aanhouden. “Zo geven we kinderen een rondleiding, zodat ze een inkijkje in ons kantoorleven krijgen. De meeste kinderen hebben namelijk nog niet zo’n goed beeld van hoe wij op kantoor werken. Daarnaast proberen we ze kennis te laten maken met technologie. Dat doen we bijvoorbeeld met een quiz over kunstmatige intelligentie (AI) , waarbij we kinderen vragen stellen over hun beeld van AI. Maar we hebben ook hands on-sessies, waarbij kinderen kennis maken met programmeren.”

De dag bestaat echter vooral uit vragen van de meisjes zelf, over allerlei verschillende onderwerpen, vertelt Brons. “De één wil weten hoe het is om op kantoor te werken of ik elke dag een mantelpakje aan moet, de ander is heel ver met zijn kennis over tech en stelt vragen die daaraan gerelateerd zijn.”

Hoewel de dag ieder jaar net iets anders verloopt, is het altijd een groot succes. “De meisjes zijn na zo’n dag vaak één bom aan energie. Ik heb het idee dat meisjes dit echt als een uitje zien, als iets spannends. Ze gaan dan ook altijd met veel energie en enthousiasme de deur uit. Dus ik heb wel het idee dat we een positief effect teweegbrengen.”