" alt="Kennis image">

Leading Lady Lynda Hardman denkt over alle verzoeken na

Kansen grijpen die langskomen, kenmerkt de carrière van Informaticahoogleraar Lynda Hardman. “Van een coach leerde ik dat als mensen je vragen dat ze denken dat je het kan. Mijn regel is daarom dat ik over alle verzoeken nadenk.” Dat Hardman in een bètatechnische hoek terecht zou komen, was eigenlijk al op jonge leeftijd duidelijk. Ze […]

Op de foto: Egbert Bol en İlke Ercan na de uitreiking van de Teacher of the Year Awards. Bol werd Teacher of the Year Award voor de EEMCS faculty en Online Teacher of the Year voor het EE Department. Ercan (EEE section) werd gekozen tot Best Teacher of the Year voor the EE Department door studenten." alt="Kennis image">

Sectie Electrial Engineering van TU Delft zet stappen van papier naar praktijk na Gender Scan

Om blinde vlekken te identificeren, vroeg Electrial Engineering van TU Delft VHTO een Gender Scan uit te voeren. De onderwijssectie wil meer vrouwen werven en behouden voor de opleidingen. Inmiddels zijn eerste veranderingen doorgevoerd, zoals een women+-netwerk, een social code-of-conduct en een enquete naar sociale veiligheid onder studenten. Initiatieven die positief worden ontvangen. “Binnen een […]

" alt="Kennis image">

VHTO vervangt VO-voorlichting door Dit Doe Ik Gastles

Sinds september geeft VHTO Dit Doe Ik Gastlessen aan de hele klas gegeven, niet meer alleen aan meisjes. Projectmanager Tess Schoneveld: “Ook jongens hebben geen vrouwelijke rolmodellen en een beperkt beroepsbeeld.” Vanaf september geeft VHTO Dit Doe Ik Gastlessen in het voortgezet onderwijs. Tijdens zo’n gastles vertelt een vrouw uit bèta, techniek en IT over […]

Goed Voorbeeld Hogeschool Utrecht" alt="Kennis image">

Hogeschool Utrecht wil dat ICT-vrouwen zich meer thuisvoelen

Hogeschool Utrecht heeft de afgelopen anderhalf jaar hard gewerkt om de vrouwen van de ICT-opleidingen zich meer thuis te laten voelen. Dat deed het bijvoorbeeld met netwerkbijeenkomsten, maar ook het vergroten van de groepen vrouwen in de klas. In september stroomde ruim 11 procent vrouwen in de voltijdopleidingen. Een toename vergeleken bij eerdere jaren.

Uitgelicht project - Beeldenbrekersworkshops" alt="Kennis image">

Project uitgelicht: Beeldenbrekersworkshops

Sinds de zomer biedt VHTO niet alleen Beeldenbrekersgastlessen aan, maar ook Beeldenbrekersworkshops. Tijdens deze workshops maken kinderen van groep 6, 7 of 8 kennis met programmeren. Projectcoördinator Ruby Broekman: “Scholen zijn enthousiast.”

" alt="Kennis image">

Zo help je als ouder/verzorger jouw kind bij een beroepskeuze

Op een dag neemt jouw kind deel aan de arbeidsmarkt. Misschien is dat moment nog heel ver weg of misschien is beslissing voor een studie of een beroep al heel actueel. Uit onderzoek weten we dat kinderen die al op jonge leeftijd in contact komen met verschillende beroepen later beter in staat zijn om een goede keuze te maken. Wat kun je als ouder of verzorger doen?

Goed voorbeeld - STO-regio Rotterdam Noord" alt="Kennis image">

Weer een stapje zetten naar meer meisjes na een Gender Scan in STO-regio Rotterdam Noord

Praktijkcase van een Gender Scan door VHTO bij vijf scholen in STO-regio Rotterdam Noord.

Leading Ladies Petra Oldengarm" alt="Kennis image">

Leading lady Petra Oldengarm: ‘Tegenslag kun je ook gebruiken om vooruit te komen’

Interview met Petra Oldengarm. Petra Oldengarm is vooral zichtbaar als directeur van Cyberveilig Nederland, maar dat is maar een klein onderdeel van haar werk. Het grootste deel van de tijd werkt ze als zzp’er aan strategische adviesopdrachten.

Goed voorbeeld - Dell" alt="Kennis image">

Goed voorbeeld: Dell Technologies start pilot parttime werken in fulltimewerkende IT-sector

Flexibel werken is in de IT-industrie niet altijd mogelijk. Het is een van de oorzaken waarom het aandeel vrouwen in de sector achterblijft. IT-leverancier Dell Technologies start met een pilot waarbij deeltijdwerken bij het bedrijf mogelijk wordt gemaakt waarbij ook de kpi’s evenredig aan het aantal uren worden berekend. Daarvoor moest vice president & general manager Isabel Moll eerst wel om tafel met het Amerikaanse hoofdkantoor waar heel anders naar werken in deeltijd wordt gekeken.

Leading Ladies Jannie Minnema" alt="Kennis image">

Leading Lady Jannie Minnema: “Onderwijs, technologie en innovatie is mijn driehoek”

“Internationaal werken, was een verrijking in mijn leven”, vertelt Jannie Minnema, MD European Operations bij FarmTrace, een software bedrijf in de agritech, en VHTO Leading Lady. “Maar ook de mensen die ik gaandeweg heb mogen ontmoeten en de diverse werkzaamheden die ik heb verricht. Leading Lady zijn bij VHTO en samen met anderen iets neerzetten vind ik het mooist aan mijn loopbaancarrière. En ik gun iedereen, maar met name ook meiden van nu, ook het plezier van werken in en met IT.”

" alt="Kennis image">

Uitgelicht project: Meer meisjes in mbo Techniek

Mbo-scholen, SBB en STO’s hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om meer meisjes naar techniekopleidingen te krijgen en – eenmaal gestart in een techniekopleiding – ze succesvol te begeleiden naar een diploma. Er zijn belangrijke stappen gezet, maar het werk is nog niet klaar. Het project wordt dit jaar overgedragen aan de MBO Raad die al lange tijd betrokken is bij het project. Zij zullen de kennis en het thema borgen.

" alt="Kennis image">

Goed voorbeeld: Bit Academy wil geen geschiedenisles geven

Bit Academy wil meer vrouwen trekken naar de opleiding voor software development. Daarom is de opleider hard op zoek naar vrouwelijke coaches die de studenten willen begeleiden. Hoewel studenten een volledig mbo-4 diploma krijgen na afronding, lijkt het opleidingstraject niet op een gemiddelde mbo-opleiding tot software developer.

Kennis Whitepaper Behoud" alt="Kennis image">

Whitepaper: Behoud vrouwen in tech

Vrouwen verlaten te vaak en onnodig de techsector. Hoewel het aantal meisjes en jonge vrouwen dat kiest voor een opleiding in een technische-, bèta- of IT-richting langzaamaan toeneemt, zien we die toename nauwelijks in het aantal vrouwen dat wérkt in deze sector. Het aandeel vrouwen in techberoepen is slechts 14%.

Whitepaper Vrouwen in bèta, techniek en IT (1000 x 526 px)" alt="Kennis image">

Vrouwen verlaten onnodig de techsector

Vrouwen verlaten te vaak en onnodig de techsector en daar kunnen werkgevers in die sectoren wat aan doen. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde whitepaper van VHTO experticecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT. Vrouwen voelen zich niet thuis op hun werkplek, worden anders beoordeeld dan hun mannelijke collega’s, er is geen geschikte werkkleding voor ze of ze krijgen weinig ruimte om hun werk flexibel in te delen. Tegelijkertijd geven vrouwen aan dat zij het werk zelf interessant en uitdagend vinden. Werkgevers kunnen dus met relatief eenvoudige acties vrouwen behouden voor de sector.

Leading Ladies Patricia Lago" alt="Kennis image">

Leading Lady Patricia Lago: ‘Hoogleraar worden was echt een mijlpaal’

Door een keten van toevalligheden kwam VHTO Leading Lady en hoogleraar Patricia Lago in de software engineering terecht. Nu is ze een vooraanstaand onderzoeker op het gebied van duurzame software en energiebewustzijn. “Hoogleraar worden was echt een mijlpaal. Gedurende het traject heb ik me vaak afgevraagd of dit het wel was. Soms terecht ook.”

Toolbox Meer meisjes in mbo Techniek" alt="Kennis image">

Meer meisjes in MBO techniek: gepubliceerde kennis en inzichten

Voor het project Meer meisjes in MBO Techniek zijn de afgelopen jaren verschillende tools ontwikkeld, publicaties verschenen en presentaties gegeven. In dit artikel zijn deze tools en inzichten op een rij gezet.

Blog Sahar Yadegari" alt="Kennis image">

Hoe krijgen we meer vrouwen in bèta, techniek en IT? Vijf lessen

Willen we meer vrouwen in technische rollen, dan hebben we de steun van mannelijke bondgenoten nodig. Het is een van de lessen die SaharYadegari leerde in haar eerste jaar als directeur van VHTO Expertisecentrum Genderdiversiteit in bèta, techniek en IT. In deze blog beschrijft ze de vijf lessen die ze leerde in haar eerste jaar.

" alt="Kennis image">

Leading Lady Kristel Groenenboom: ‘Zo’n container gaat de hele wereld over’

Een gesprek met VHTO Leading Lady Kristel Groenenboom Toen ze vier jaar was, wist Kristel Groenenboom al dat ze het bedrijf van haar vader over wilde nemen. Ze bereidde zich voor met een opleiding tot handelsingenieur op de rol van directeur van een containerbouwbedrijf. En als kind groeide ze op in het bedrijf. “We hadden […]

Praktijkwijzer Beter Behouden" alt="Kennis image">

Praktijkwijzer Beter Behouden

Deze praktische wijzer voor docenten en studieloopbaanbegeleiders geeft docenten en studieloopbaanbegeleiders van mbo techniek- en ICT-opleidingen, inzicht in de studie-ervaringen van studentes. Daarnaast bevat deze wijzer praktische tips om te zorgen dat iedere studente zich thuis voelt en zich met plezier ontwikkelt tot een vakvrouw.

Ouders invloed op studiekeuzes" alt="Kennis image">

Hoe hebben ouders invloed op de (school)loopbaankeuzes van hun dochters?

Bij de keuze van meisjes voor een studie of beroep in de bètatechniek spelen ouders een belangrijke rol. Die rol voeren ze bewust en onbewust uit. Het is daarom belangrijk dat ouders vroegtijdig bij het keuzeproces worden betrokken, al voordat kinderen de keuze maken voor een profiel of studie.

" alt="Kennis image">

Hebben jongens andere hersenen dan meisjes?

Interview met onderzoeker Lara Wierenga over de hersenontwikkeling bij jongens en meisjes.

Attitudemeting W&T" alt="Kennis image">

Attitudemeting W&T

Voorlichting op jonge leeftijd en goede rolmodellen thuis en in de klas geven kinderen, en vooral meisjes, een positiever beeld van wetenschap en technologie (W&T). Dat blijkt uit een attitudemeting in het kader van de Talentenkijker van VHTO Expertisecentrum Genderdiversiteit in bèta, techniek en IT, onder meer dan 2.500 leerlingen en bijna 300 leerkrachten van groep 6, 7 en 8.

" alt="Kennis image">

Interventies vroege stereotypering

In opdracht van het Ministerie van OCW heeft VHTO in 2016 een ‘Inventarisatie en Interventieproject’ uitgevoerd naar vroege stereotypering (bij kinderen van 4 tot 6 jaar). De pilot ‘vroege stereotypering’ in groep 1 en 2 van het basisonderwijs, is in 2017 in samenwerking met ‘bètamoeders’ opgeschaald naar 25 scholen (onder de naam Beeldenbrekers). In 2018 wordt het project Beeldenbrekers verder uitgerold.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief