Hoe zit het ook alweer met verschillen tussen jongens en meisjes rondom ruimtelijk inzicht?

27 januari 2021

Uit onderzoek (2016, Vander Heyden) blijkt dat er geen noemenswaardige verschillen zijn tussen jongens en meisjes in ruimtelijke vaardigheden.

Er zijn wel veel individuele verschillen tussen leerlingen. Iemands niveau van ruimtelijke vaardigheden ligt niet vast, maar kan verbeterd worden door adequate training en oefening. 
 

Daarom is het ook van groot belang dat ouders en leerkrachten aan alle kinderen, ongeacht hun geslacht, leeftijd en sociaal-economische achtergrond, ruimtelijke (spel)activiteiten aanbieden, zodat zij eerlijke kansen krijgen om zich te ontwikkelen.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ruimtelijke vaardigheden bij kinderen verbeterd worden? En wat kunnen we nog meer leren over het verband tussen stereotype opvattingen van kinderen met betrekking tot ruimtelijk inzicht en de invloed hiervan op hun studiekeuze?

Deze vragen staan centraal in het grootschalige Horizon2020-project: SellSTEM. VHTO maakt samen met tien Europese universiteiten en zeven non-academische partners, deel uit van het SellSTEM consortium. Naast het trainen van de SellSTEM-promovendi zullen een aantal onderzoekers een periode gedetacheerd worden bij VHTO en in de praktijk meewerken aan het bevorderen van participatie van meisjes in STEM-gebieden.

Meer informatie over SellStem lees je hier.